Hoppa till sidinnehåll
Föräldrar

Det fria skolvalet är inte lika för alla

Publicerad:2011-01-31
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Alla har inte samma möjlighet att nyttja det fria skolvalet på lika villkor. Mot bakgrund avboende- och skolsegregationen i Stockholm har olika grupper i samhället utvecklat olikautbildningsstrategier för att förbättra, eller bevara, sina sociala positioner. Det visar JennyKallstenius i avhandlingen ”De mångkulturella innerstadsskolorna: Om skolval, segregation ochutbildningsstrategier i Stockholm”.

Jenny Kallstenius

Född 1976
i Uppsala

Disputerade
2011-01-21

vid Stockholms universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

De mångkulturella innerstadsskolorna: Om skolval, segregation och utbildningsstrategier i Stockholm

Varför blev du intresserad av ämnet?

Skolan är intressant som fenomen, den utgör en avspegling av samhället i stort. När jag ficken förfrågan om att forska om skolan tackade jag ja och sedan var jag fast.

Vad handlar avhandlingen om?

Den handlar om samspelet mellan boendesegregation, skolsituation och det fria skolvaletoch olika aktörers positioner och strategier. Jag har gjort en kartläggning av elevströmmarnai Stockholm. Fokus ligger på utvecklingen i tre kommunala grundskolor i Stockholmsinnerstad som tar emot många elever från utsatta förorter och som samtidigt väljs bort avelever som bor närheten.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Det beror på vad man är intresserad av. Studien visar att skolornas förutsättningar ochverksamhet påverkas i hög utsträckning av det fria skolvalet och den ökade konkurrensen.Min studie visar även hur det fria skolvalet nyttjas på olika sätt av olika samhällsgrupperoch att alla inte i praktiken har samma möjlighet på skolmarknaden. Det finns en radfaktorer som gör att vissa grupper missgynnas. Till exempel kan språkproblem göra attman inte kan ta till sig information, att man inte vet om vilka alternativ som finns eller attföräldrar kan vara rädda för att deras barn ska råka illa ut om de lämnar förorten där de bor.En annan iakttagelse är de elevgrupperingar som uppstår på skolorna baserade på var manbor samt social, etnisk och religiös tillhörighet. Ytterliggare en aspekt handlar om elevernasidentitetsskapande. Det finns elever med en annan bakgrund än svensk som är födda iSverige och som aldrig besökt sina föräldrars ursprungsländer och trots det inte ser sig somsvenskar. De skapar en identitet som icke-svenskar och förstärker sitt invandrarskap.

Vad överraskade dig?

– Jag förvånades över hur lika elevernas och föräldrarnas berättelser om förorten ochskolan var. Till exempel om hur socialt utsatta förorters dåliga rykte färgar av sig på demsom bor och går i skolan där och övertygelsen att om man går i en skola i förorten så blir detsvårare att få jobb. Samtidigt är de allra flesta stolta över förorten där de bor och vill absolutinte flytta.

Vem har nytta av dina resultat?

Politiker och alla som jobbar i skolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev