Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Publicerad:2020-11-10
Uppdaterad:2021-03-16

Sex- och samlevnadsundervisningen är inte anpassad efter tonåringars behov och intressen. Det konstaterar Brian Unis i sin avhandling.

Författare

Brian Unis

Handledare

Docent Jan Nilsson, Karlstads universitet Kaisa Bjuresäter, Karlstads universitet

Opponent

Professor Charlotta Löfgren-Mårtensson, Malmö universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2020-10-23

Titel (eng)

Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Abstrakt

Syfte: Avhandlingen syftade till att undersöka övergången från adolescens till ung vuxenhet relaterad till tonåringar sexuella beteenden, uppfattningar om sex, sexuella relationer och sex- och samlevnadsundervisning, samt deras behov av kunskap och stöd relaterad till sexualitet. Ytterligare ett syfte var att undersöka hälsopersonals syn på sexuell hälsopromotion och interprofessionell samverkan i relation till tonåringars sexuella hälsa. Metoder: Kvantitativa (I) och kvalitativa (II, III, IV) metoder användes. I studie I svarade 139 tonåringar på en enkät. De kvalitativa data inhämtades genom fokusgruppintervjuer med 32 tonåringar (II), och individuella-, par- och gruppintervjuer (III) med 26 tonåringar. Vidare deltog 24 hälsopersonal i fokusgruppintervjuer (IV). Resultat: Tonåringar rapporterade låga nivåer av sexuella riskbeteenden och hög självkänsla, men utsätter sig för risker på grund av inkonsekvent kondomanvändning. Lärande om sexualitet och relationer inkluderade värderingar, kunskap och praktiska färdigheter i relation till mognad, vilket möjliggjorde för internalisering av olika aspekter av sexualitet, skapade mening och främjade autonomi och identitet (II). Sexuell utveckling innebar ändrande behov av kunskap, diskussion, interaktion med andra samt att få erfarenheter (III). Personal nådde ut till tonåringar genom kompetens och tillförlitliga relationer. Det var viktigt att hålla sig uppdaterad med förändringar beträffande sexualitet, att nå sårbara grupper och att inkludera frågor om sexualitet i alla delar av hälso- och sjukvården som inkluderar tonåringar (IV). Konklusion: Tonåringars behov av kunskap och stöd är dynamiskt och förändrades genom lärande, erfarenhet, och interagerande med andra. För att främja sexuell hälsa är olika insatser nödvändiga vilket måste anpassas till tonåringars ålder och mognad för att därmed leda till omvårdnadsinterventioner av hög kvalitet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev