Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding

Publicerad:2020-11-02
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

I studien identifierades fyra praktiker där inkluderings- och exkluderingsprocesser var särskilt framträdande; (i) att organisera, (ii) att samarbeta, (iii) att svettas, och (iv) att vinna. Studien visar också hur vissa praktiker vars syfte är att inkludera ibland exkluderar andra elever. Det blir således viktigt att arbeta med kommunikation och gruppdynamik snarare än med individuella elever med problem. Studien förordar också ett större fokus på hur lärare undervisar och vad eleverna ska lära sig snarare än vad lärare undervisar om och hur eleverna ska lära sig detta innehåll.

Författare: Anna Thoren, Mikael Quennerstedt och Ninitha Maivorsdotter

Taylor & Francis Online

What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev