Mobil teknik för lärande
Nya strategier behövs för att utveckla lärande och undervisning med hjälp av mobil teknik. Detkonstaterar Daniel Spikol, i sin avhandling i medieteknik, A Design Toolkit for Emerging LearningLandscapes by Ubiquitous Computing.
Född 1965
i New York
Disputerade 2010-11-16
vid Linnéuniversitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
A Design Toolkit for Emerging Learning Landscapes by Ubiquitous Computing
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag har en bakgrund som fotograf, en masterexamen i Science in Visual Studies och har arbetatmed datorbaserat utbildningsmaterial. Att designa mobil teknik så att den stöder lärande är enmycket större utmaning än att till exempel göra dataspel. Likaså att utveckla teknik som det ärmödan värt för lärare att använda.
Vad handlar avhandlingen om?
Om hur man kan designa mobil teknik som underlättar lärandeaktiviteter utanför klassrummet.Det är en sak att sitta framför datorn i skolan, en annan sak att arbeta utomhus, med hjälp av enhanddator eller en mobiltelefon. Hur ska tekniken vara designad för att vara till riktig nytta näreleverna är ute i verkligheten utanför skolan?
Jag redovisar tre fältstudier, som innehåller informella inlärningsaktiviteter och frågebaseratlärande i naturkunskap och matte i klassrummet och utanför.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Ett slags designverktygslåda, som kan vara underlag för fortsatta diskussioner mellan forskare,lärare, beslutsfattare och andra, om hur man kan komma vidare i utvecklingen av lärandeaktivitetersom stöds av mobila tekniker. Jag identifierar ett antal viktiga punkter att ta hänsyn till.
Vad överraskade dig?
Lärarstudenterna i studierna var inte så entusiastiska över att ta in ny teknik i klassrummet somman hade kunnat tro. De erfarna lärarna, som behärskar undervisningskonsten, är mer intresseradeav att utveckla lärandet med hjälp av teknik.
Vem har nytta av dina resultat?
Lärare som vill använda teknik i mobila fysiska aktiviteter, som orientering, eller i matematikoch naturvetenskap. Dessutom lärarutbildare, som kan stödja de blivande lärarna att ta tillsig nya metoder för lärande.