Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Effects of environmental acoustic factors, individual differences and musical training on speech perception in simulated classrooms

Publicerad:2020-10-20

Douglas MacCutcheon har forskat om effekterna av klassrummets miljöegenskaper på taluppfattning och kognition.

Författare

Douglas MacCutcheon

Handledare

Robert Ljung, Högskolan i Gävle

Opponent

Professor Daniel Västfjäll, Linköpings universitet

Disputerat vid

Högskolan i Gävle

Disputationsdag

2020-10-15

Titel (eng)

Effects of environmental acoustic factors, individual differences and musical training on speech perception in simulated classrooms

Abstrakt

En stor del av elevers inlärning sker via katederundervisning i klassrumsmiljöer och är därför beroende av lyssnarens förmåga att hantera ett flertal akustiska faktorer som stör talsignalen. Klassrum är inkluderande lokaler som skall tillmötesgå elever med en bred variation av förmågor och bakgrunder. Denna avhandling sammankopplar individuella skillnader inom kognitiva förmågor med resultat av taluppfattning i utmanande akustiska miljöer. Även en intervention med syfte att förbättra elevers taluppfattning undersöktes. Tidigare studier som jämför musikers och icke-musikers taluppfattning har konsekvent visat fördelar bland musiker inom uppgifter gällande taluppfattning i konkurrerande bakgrundsljud. Därför genomfördes en longitudinell studie med ett årsmusikalisk träning i syfte att förbättra taluppfattningströskeln hos unga elever. De tre första studierna som presenteras i denna avhandling undersökte förhållandena mellan kognitiva förmågor hos lyssnaren och taluppfattning under utmanande ljudmiljöer. Den sista studien undersökte huruvida ett år av musikalisk träning kan skapa inlärningseffekter generaliserbara till taluppfattning i samma utmanande auditiva miljöer som testades i de tre tidigare experimenten. Studiedeltagarna lyssnade till en talare under experimentella förhållanden där förmågan att uppfatta talaren påverkades av antingen förlängd efterklangstid eller adderade bakgrundsljud (till exempel störande ljud eller andra talare). I studie två, tre och fyra manipulerades även talarens och bakgrundsljudets position i det simulerade rummet till att antingen komma från samma positioneller från olika riktningar. För att dessutom utforska förhållandet mellan taluppfattning och underliggande kognitiva processer analyserades ett antal kognitiva förmågor i relation till taluppfattningsresultaten under de olika experimentella förhållandena. I alla fyra studier testades taluppfattning i virtuella klassrumsmiljöer som simulerades utifrån verkliga akustiska mätningar från svenska skolor. De kumulativa resultaten i detta arbete sammankopplade svårigheter i språkförmåga, bakgrund samt prestation i flertalet kognitiva tester med taluppfattningströsklar. Resultaten visar att alla elever inte har en likvärdig grund i klassrumsmiljön. Resultaten från interventionsstudien gav inget stöd för att musikalisk träning ger positiv effekt på taluppfattning, möjligtvis var typen av musikalisk träning och längden av den musikaliska träningen i experimentet inte tillräcklig för att förbättra deltagarnas prestation i taluppfattning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev