Hoppa till sidinnehåll
Föräldrar

Flerspråkiga elever gynnas av matte på två språk

Publicerad:2010-11-30
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

När matematikundervisningen är kommunikativ får flerspråkiga elever möjligheter att lyckas.Den slutsatsen drar Eva Norén i sin avhandling ”Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser igrundskolans matematikundervisning”.

Eva Norén

Född 1957i Stockholm

Disputerade 2010-12-03
vid Stockholms Universitet

läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser i grundskolans matematikundervisning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som lärare i mångkulturella miljöer och jag har länge undrat varför många elever med utländsk bakgrund inte lyckas så bra i matematik i svensk skola. När jag fick möjlighet doktorera var det självklart att knyta ihop matematikundervisning och mångkultur..

Vad handlar avhandlingen om?

– Om matematikundervisning i flerspråkiga klassrum. Då definierar jag ett klassrum somflerspråkigt om det finns flerspråkiga elever där även om undervisningen är enspråkig. Jaghar följt elever som har matematikundervisning på svenska och arabiska, på somaliska ochsvenska och enbart på svenska.
– Som förklaring till elevernas resultat har tidigare forskning ofta utgått från ett bristtänkande,till exempel brist på språk. Jag har låtit bli att titta på elevernas bakgrund och istället blandannat undersökt deras upplevelse av sina framtidsmöjligheter. Jag upptäckte att de ärengagerade i matematikundervisningen och att de har en stark vilja att lära sig.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att flerspråkiga elevers resultat inte enbart kan förklaras med att de har ett annat modersmåleller deras kulturella tillhörighet. Orsakerna måste istället relateras till samhället i stortoch skolan som institution. Som hur värderingar förmedlas, exempelvis språks olika värdeoch vilken vikt de erfarenheter som eleven har tillmäts. Det finns en norm som utgår frånsvenska elever och som även definierar vad en duktig elev är. Men den normen försvinnerdelvis i tvåspråkig undervisning.

Vad överraskade dig?

– Att normen för svenskhet var så stark. Den är inte formulerad men sitter i institutionens väggar. Den omfattas även tvåspråkiga lärare och eleverna själva.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som jobbar i skolan och även skolpolitiker.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev