Segregation hinder för att lyckas
Ungdomar med utländsk bakgrund i socioekonomiskt utsatta områden måste förhålla sig till etnisksegregation, skolpolitik och pedagogiska rutiner som inte alltid tar hänsyn till deras förutsättningar.Det försvårar för dem att göra bra ifrån sig i skolan. Det konstaterar René León Rosales i sinavhandling Vid framtidens hitersta gräns. Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola .
Född
1971i Santiago, Chile,
Disputerade
2010-05-21
vid Stockholms universitet med avhandlingen:
Vid framtidens hitersta gräns: Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola
Varför blev du intresserad av ämnet?
Det finns många diskussioner i olika rapporter och tidningsartiklar om pojkar med invandrarbakgrund. Ofta framställs de som en problematisk grupp. Jag är etnolog och min ambition var att visa på komplexiteten som finns hos de här pojkarna, samt att lyfta upp effekterna av desamhälleliga och institutionella strukturer inom vilka de måste skapa sig som elever.
Vad handlar avhandlingen om?
Jag undersöker vilka normer, villkor och värderingar som möjliggör och begränsar hur pojkari årskurs 6 i en liten skola i norra Botkyrka skapar sig själva som elever i skolans vardag.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Att etnisk segregation får effekter på hur barn och ungdomar väldigt tidigt skapar sig själva somelever, och att det i skolans vardag finns fler sätt för pojkar än för flickor att skapa sig själva somframgångsrika och kollektivt bekräfta varandra. När jag gick igenom statistik visade det sig ävenatt det största glappet i betygsresultat inte är mellan flickor och pojkar, utan mellan barn frånmedelklassen oberoende etnisk bakgrund och de som går i skolan i segregerade områden. Men denhär betydelsefulla variabeln, till skillnad från kön och etnicitet, närmar man sig oftast inte när mantalar om skillnader i betyg.
Vad överraskade dig?
Fotbollens betydelse för de här pojkarna. Det finns visserligen en historisk koppling mellan fotbolloch möjligheten att lyckas för pojkar från socioekonomiskt utsatta områden, men det överraskademig att berättelserna om fotbollsspelare som Pelé och Zlatan var så levande bland pojkarna.
Vem har nytta av dina resultat?
Lärare, lärarstudenter, politiker i nämnder och tjänstemän som arbetar med skolfrågor i relation tillsegregationens effekter. Och de som är intresserade av maskulina positioneringar.