Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Språkinlärning förnyas av digitala medier

Publicerad:2010-07-28
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Digitala medier ger nya förutsättningar för ungas språkinlärning. Det konstaterar Sylvi Vigmo, som studerat den språkliga aktiviteten hos gymnasieelever som gör film på engelska. New Spaces for Language Learning. A study of student interaction in media production in English,heter avhandlingen.

Sylvi Vigmo

Född 1958
i Edefors, Boden

Disputerade
2010-06-11

vid Göteborgs universitet med avhandlingen:

Avhandling

New Spaces for Language Learning. A study of student interaction in media production in English

Varför blev du intresserad av ämnet?

När den nya tekniken gjorde sitt intåg i skolan på nittiotalet upptäckte jag att eleverna valde bort vissa tillrättalagda aktivteter, som jag tänkte skulle gynna den språkliga aktiviteten. Jag blev nyfiken på vad som intresserade dem och på hur de digitala medierna förändrarvillkoren för språklärande.

Vad handlar avhandlingen om?

Om den språkliga aktiviteten hos gymnasieelever som arbetade med att göra kortfilm på engelska. Jag videodokumenterade hela processen under tre veckor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Eleverna har mycket språklig kompetens med sig, som vi varken ser eller utnyttjar i skolan. Det är något man kan ana som lärare, men inte ser djupet av.

De har också en stor mediekompetens, som påverkar det språk de producerar. De väljer ett språk som svarar mot filmens genre. Det präglas av den typ av dialog som finns i till exempel teveserier om ungdomar.

De använder sig av det som med ett språklärarbegrepp kallas code switching, de växlar mellan svenska och engelska. Som lärare strävar man efter att de ska använda det språk som de lär sig, men forskningen om andraspråkinlärning har visat att code switching kanstimulera språklärande. Att de går fram och tillbaka mellan språken handlar inte om att de inte kan engelska. Det är en resurs för filmskapandet. De använder svenska för att regisseraoch engelska för att agera. Det är intressant hur naturligt de gör det!

Vad överraskade dig?

Medieproduktion är en väldigt sammansatt process. Olika aktiviteter är länkade till varandra och starkt kopplade till hur digitala medier fungerar. Det kräver att läraren har en genomtänkt strategi. Vad är syftet? Vilken slags aktiviteter är det önskvärt att eleverna engagerar sig i? Det är inte självklart att göra film, om lärarens tanke utgår från ett mer traditionellt perspektiv på till exempel att träna talad kommunikation med syfte att utveckla språklig korrekthet.

Vem har nytta av dina resultat?

Inte bara språklärare, utan alla som är nyfikna på användningen av digitala medier i skolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev