E – lärande måste anpassas kulturellt
Vad som ses som god kvalitet i utbildning varierar mellan olika länder. För att internetbaserat lärande i högre utbildning ska vara framgångsrikt krävs att både teknik och formerna för undervisning och examination anpassas till en kulturell kontext. Det visar Davoud Masoumi, i avhandlingen Quality in E-learning in a Cultural Context: The Case of Iran.
Född 1975
i Bonab, Iran
Disputerade
2010-06-10
vid Göteborgs universitet med avhandlingen:
Quality in E-learning in a Cultural Context: The Case of Iran
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har en bakgrund inom media och tog med mig intresset för kvalitetsbegreppet in i forskningen. Som jag ser det finns det två synsätt. Antingen tillämpar man samma standard över hela linjen. Det är som snabbmat, McDonalds hamburgare ska smaka lika överallt. Eller så har man det kvalitetsbegrepp som kännetecknar traditionella restauranger, som kan variera mycket. Vad som är kvalitet beror på sammanhanget.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om kvalitetsarbete inom internetbaserat lärande, e-lärande, som växer snabbt i många utvecklingsländer. Problemet är att man importerar teknologi, undervisningsformer, examinationsmodeller med mera från främst USA och Storbritannien. Det fungerar ofta inte så bra, eftersom synen på kvalitet i undervisningen hänger ihop med kulturen.
– Jag lägger fram ett ramverk för att utveckla och kvalitetssäkra internetbaserat lärande med hänsyn till kulturella skillnader, med Iran som exempel.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att synen på kvalitet i undervisningen hänger intimt ihop med kulturen. Det gäller överallt. Det går inte att importera system för utbildning utan att ta hänsyn till kulturella aspekter. Trots att Sverige och USA på många sätt är lika fungerar det inte att rakt av applicera amerikanska system här.
– Teknologin är till exempel inte värdeneutral, det finns inbäddade värderingar. Synen på vad som är ett bra resultat, en bra student, skiljer sig också. Det måste man ta hänsyn till när man bygger upp system för internetbaserat lärande. Även kvalitetsbegreppet utvecklas och förändras hela tiden.
Vad överraskade dig?
– Vid en utbildningsinstitution i Iran fick jag inte distribuera ett frågeformulär under datainsamlingen. Ledningen var orolig att mina frågor om kvalitet skulle öka studenternas medvetenhet och förväntningar
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som intresserade av e-lärande och hur det kan utvecklas med hänsyn till den kulturella kontexten.