Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Idrott för alla kräver kunskap

Publicerad:2010-06-07
Uppdaterad:2013-10-14
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Kajsa Jerlinder

Född 1976
i Altuna/Enköping

Disputerade
2010-05-24

vid Örebro universitet med avhandlingen:

Avhandling

Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder: En utopi?

Idrottslärarnas attityd, erfarenhet och kunskap är a och o när det gäller att anpassa undervisningen så att elever med rörelsenedsättning kan delta. Det visar Kajsa Jerlinders avhandling.

Hur blev du intresserad av ämnet?

– När jag gjorde en utredning om olika utbildningsinsatser för barn och unga med rörelsenedsättning framkom det att dessa elever ofta behandlas orättvist.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om inklusion och inkluderande i skolundervisningen och konsekvenserna av en sådan utbildningsideologi. Jag har tagit exempel från ämnet idrott och hälsa men diskussionen är generell. Jag har tittat på dilemmat med att å ena sidan kategorisera elever för att exempelvis omfördela resurser, å andra sidan arbeta med ett mångfaldsperspektiv utan att särskilja eleverna. Studien omfattar bland annat en enkät där 221 idrottslärare svarat på hur de funderar kring elever med rörelsenedsättning i undervisningen. I en fallstudie vid en kommunal grundskola har jag undersökt hur man lagt upp undervisningen i idrott och hälsa i en klass med en elev som har en rörelsenedsättning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– När det gäller dilemmat har jag dragit slutsatsen att båda perspektiv behövs för en rättvis undervisning. Det går knappast att skapa en inkluderande undervisning om man inte tar reda på vilka behov eleverna har. Detta ansvar kan inte läggas på den enskilda idrottsläraren utan måste förankras i policydokument. Idrottslärarnas attityd är avgörande för en inkluderande undervisning och lärare med erfarenhet av elever med rörelsenedsättning är mer positiva till inkludering. Resultatet av fallstudien visar att man kan uppnå rättvisa för alla med relativt enkla lösningar.

Hittade du något som överraskade dig?

– Att skolan trots en stark rättvisetradition och stor kunskap i ämnet ändå inte fullt ut lyckas med en inkluderande undervisning för alla.

Vem har nytta av dina resultat?

– Idrottslärare, specialpedagoger, skolledare och lärarutbildare. Men också elever med funktionsnedsättning och deras föräldrar.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev