Hoppa till sidinnehåll
Examen, karriär och livsval

En illusion att ungdomars möjligheter ökar

Publicerad:2010-04-15
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Vårt alltmer individualiserade samhälle gör att många unga förlorar fotfästet. Tidigare trygga faktorer runtomkring dem ställs på ända vilket snarare skapar osäkerhet än möjligheter. Om detta skriver Gunnar Gillberg i sin avhandling, Unga vuxnas föreställningar om arbete och självförverkligande.

Gunnar Gillberg

Född 1958
i Vänersborg

Disputerade
2010-04-23

vid Göteborgs universitet med avhandlingen:

Avhandling

Individualiseringens villkor. Unga vuxnas föreställningar om arbete och självförverkligande

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är socionom i botten och har jobbat många år som socialarbetare. Därigenom har jag alltid haft ett intresse för ungdomar och unga vuxna och deras livsvillkor. Samtidigt har jag intresserat mig för diskussionen kring den postmoderna samhällsförändringen. Kombinationen av de intressena gjorde att jag ville undersöka hur ett alltmer individualiserat samhälle påverkar ungdomarnas villkor.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har intervjuat två grupper ungdomar, en grupp entreprenörer inom den kreativa sektorn, och en grupp unga vuxna inom industrin. Jag har tittat på hur de ser på sina liv, vad de har för strategier, vilka övervägande de gör och hinder de möter på sin väg ut i världen. Det finns två syften med avhandlingen. Dels att bidra till diskussionen om ungdomarnas strukturella villkor att handla i världen. Men jag har också velat öka förståelsen för de ungas situation i samhället.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det moderna samhälle som de unga möter i dag ställer stora krav på deras förmåga att reflektera. Det finns alltmer att ta ställning till vilket får olika konsekvenser beroende på vem man är och vilken bakgrund man har. Vissa klarar det bra, andra inte. Förändringarna gör att många ungdomar hamnar i en ambivalent situation där de traditionella ramverken har försvunnit. Tidigare stabila kategorier som kön och klass håller på att försvinna, vilket gör att ungdomarna tappar det kontextuella stöd som tidigare har skapat en trygg utgångspunkt för dem. Kollektiva gemenskaper går förlorade och det blir allt viktigare att ha föräldrar som kan bidra med nätverk och resurser. Detta gör att många hamnar i ett ännu svårare läge än tidigare.

Vad överraskade dig?

– Jag har mest förvånats över vilken stor roll klass och social tillhörighet fortfarande spelar. Fast på ett annat sätt än tidigare. Jag hade en förutfattad mening om att ungdomarna är friare nu, att möjligheterna har ökat. Men i dag är det snarare så att de ser hela världen ligga öppen framför dem, men det är få som har tillgång till den. Tidigare var världen mer begränsad för många, och de ramar man hade kändes stabila och trygga.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att avhandlingen ska öka förståelsen för de här frågorna. Alla som är intresserade av unga vuxna och som vill stärka deras ställning på arbetsmarknaden borde ha glädje av den.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev