Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!
VAD ÄR ETT BRA SKOLBIBLIOTEK? Räcker det att ha ett litet rum med böcker på skolan?
Nej, för att ett skolbibliotek ska bidra till elevernas lärande krävs att en kvalificerad heltidsanställd bibliotekarie arbetar i nära samarbete med lärare i undervisningen, i lokaler som passar ändamålet och med ett stort utbud av böcker och olika medier. Det konstaterar Cecilia Gärdén, som skrivit forsknings- och kunskapsöversikten Skolbibliotekets roll för elevers lärande, som kom år 2017.
Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat. Därför är det ett stort problem för skolans likvärdighet att endast 37 procent av Sveriges skolelever har tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Nu ska regeringen utreda frågan och föreslå åtgärder för att stärka skolbiblioteken och öka tillgången till skolbibliotek med utbildade bibliotekarier.
SKOLPORTEN FYLLER 20 ÅR SOM FÖRETAG I ÅR. Vad har hänt sedan år 2000, då de första nyhetsbreven skickades via fax? Läs mer om Skolportens resa som företag här.
För att uppmärksamma Skolporten 20 år har vi öppnat upp senaste numret av Skolporten samt bilagan Pedagogisk forskning 2019 för fri läsning i vår app Skolporten (finns där appar finns), eller på din dator här!
Moa Duvarci Engman,
chefredaktör Skolportens magasin
SKOLPORTEN NR 2/2020 – UTE NU!
Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.
Intervju: Läsforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande. Hennes forskning om små barns läsning har fått stort genomslag.
Läs direkt på din dator här eller läs i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play
Läs mer om Skolportens magasin här!
Vill du prenumerera? Missa inte prova på-priset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
Du kan även köpa tryckta lösnummer av Skolporten i vår webbshop!