Hoppa till sidinnehåll
Genus

Smalt teknikbegrepp i nya teknikprogrammet

Publicerad:2010-03-17
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

När gymnasiets nya teknikprogram infördes hade politikerna och Skolverket ambitionen att vidga synen på teknik och genus. Lärarna snävade i stället in teknikbegreppet, visar Merith Fröberg, i avhandlingen Teknik och genus i skapandet av gymnasieskolans teknikprogram, översättningar och gränsarbete på tre nivåer.

Merith Fröberg

Född 1978
i Nynäshamn

Disputerade
2010-03-26

vid Linköpings universitet med avhandlingen:

Avhandling

Teknik och genus i skapandet av gymnasieskolans teknikprogram. Översättningar och gränsarbete på tre nivåer.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Ingången var mitt tidigare intresse av förhållandet mellan teknik och genus. Teknik tenderar starkt att kopplas till det män gör, det kvinnor gör kallas något annat. En ambition med teknikprogrammet var ju att utvidga teknikbegreppet och att öka andelen flickor.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur beslutet om ett nytt teknikprogram översattes och förändrades mellan den politiska nivån, skolverksnivån och skolnivån. Jag har dels analyserat dokument, dels intervjuat lärare på två gymnasieskolors teknikprogram.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– På den politiska nivån var utgångspunkten att nya elever, framförallt fler flickor, skulle lockas till teknikprogrammet. Det fick en bred ingång och nya inriktningar mot moderna teknikområden, som bioteknik och data. Mer projektarbeten och problembaserat arbete, som antogs tilltala flickor, skulle införas. De politiska strategierna översattes sedan av Skolverket, vars tolkning i sin tur översattes av lärarna.
– Politikerna och Skolverket tycks ha en ganska romantiserad syn på hur förhållandet mellan teknik och genus kan förändras. Lärarna snävar i stället in teknikbegreppet. Insnävningen är också nära knuten till genus. Idén om att det finns olika slags teknik visar sig svår att inkorporera i skolan.
– Skolorna utformar sina program i en krass ekonomisk verklighet och med den kompetens de har. Lärare, som ofta har rötter i 1980-talets populära tekniska linje, vill också locka tjejer, men de beskriver den teknik som antas intressera flickor som både politiker och Skolverket vill inkludera i teknikprogrammet som mindre teknisk.

Vad överraskade dig?

– Att utbildningen skapades så mycket utifrån vad som antogs tilltala ungdomar. På alla tre nivåer låg fokus på att rätt utformning skulle stimulera intresset för teknik. Det som kommer efter skolan – som arbetsmarknad, hög lön eller intressanta jobb – nämns knappast.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som är intresserade av att förstå processer knutna till läroplansförändringar eller av att åstadkomma förändringar i skolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev