Hoppa till sidinnehåll

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Publicerad:2006-05-08
Uppdaterad:2013-02-15

Eva Myrberg har undersökt vilken effekt formell lärarkompetens inom friskolorna har på 9-10 åriga elevers läsförmåga. Resultatet var entydigt: lärarkompetens har stark effekt på elevernas läsförmåga, men lika god effekt har den sociala snedrekryteringen. Det gör att friskolorna kan uppvisa goda resultat – trots en lägre andel formellt behöriga lärare. Men den viktigaste slutsatsen blir att lärare genom adekvat utbildning kan kompensera för inflytandet av en lägre utbildningsnivå hos föräldrarna.

Författare

Eva Myrberg

Handledare

Professor Jan-Eric Gustafsson samt Fil dr Monica Rosén

Opponent

Professor Mats Ekholm, Karlstad universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2006-05-24

Titel (se)

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Den svenska skolan decentraliserades och avreglerades i början av 1990-talet. Fristående skolor har nu till största delen samma villkor som kommunala skolor har. I avhandlingen studeras och diskuteras effekter av fristående skolor på elevers läsförmåga. Läsförmåga är en fundamental färdighet som utövar inflytande över lärande i alla teoretiska skolämnen. Läsförmåga har också betydelse för den personliga utvecklingen och för möjligheten att delta i samhällslivet.

En observerad skillnad i läsförmåga till förmån för elever i fristående skolor kunde förklaras av att föräldrarna i dessa skolor hade en genomsnittligt högre utbildningsnivå. Föräldrars utbildning påverkar de kunskaper om skriftspråket som barn har vid tiden för skolstart och fortsätter att utöva påverkan på läsförmågan under, åtminstone, de första årens skolgång. Effekten av lärarkompetens, i termer av formell lärarutbildning med inriktning mot de tidiga skolåren, uppmättes till att vara av liknande storleksordning som effekten av social snedrekrytering. Dessa två effekter arbetade dock i skilda riktningar. Medan elever i fristående skolor hade genomsnittligt högre andel välutbildade föräldrar, hade istället elever på kommunala skolor genomsnittligt högre andel välutbildade lärare.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev