Hoppa till sidinnehåll

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Publicerad:2006-05-08
Uppdaterad:2013-02-15

Eva Myrberg har undersökt vilken effekt formell lärarkompetens inom friskolorna har på 9-10 åriga elevers läsförmåga. Resultatet var entydigt: lärarkompetens har stark effekt på elevernas läsförmåga, men lika god effekt har den sociala snedrekryteringen. Det gör att friskolorna kan uppvisa goda resultat – trots en lägre andel formellt behöriga lärare. Men den viktigaste slutsatsen blir att lärare genom adekvat utbildning kan kompensera för inflytandet av en lägre utbildningsnivå hos föräldrarna.

Författare

Eva Myrberg

Handledare

Professor Jan-Eric Gustafsson samt Fil dr Monica Rosén

Opponent

Professor Mats Ekholm, Karlstad universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2006-05-24

Titel (se)

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Fristående skolor i Sverige. Effekter på 9-10-åriga elevers läsförmåga

Den svenska skolan decentraliserades och avreglerades i början av 1990-talet. Fristående skolor har nu till största delen samma villkor som kommunala skolor har. I avhandlingen studeras och diskuteras effekter av fristående skolor på elevers läsförmåga. Läsförmåga är en fundamental färdighet som utövar inflytande över lärande i alla teoretiska skolämnen. Läsförmåga har också betydelse för den personliga utvecklingen och för möjligheten att delta i samhällslivet.

En observerad skillnad i läsförmåga till förmån för elever i fristående skolor kunde förklaras av att föräldrarna i dessa skolor hade en genomsnittligt högre utbildningsnivå. Föräldrars utbildning påverkar de kunskaper om skriftspråket som barn har vid tiden för skolstart och fortsätter att utöva påverkan på läsförmågan under, åtminstone, de första årens skolgång. Effekten av lärarkompetens, i termer av formell lärarutbildning med inriktning mot de tidiga skolåren, uppmättes till att vara av liknande storleksordning som effekten av social snedrekrytering. Dessa två effekter arbetade dock i skilda riktningar. Medan elever i fristående skolor hade genomsnittligt högre andel välutbildade föräldrar, hade istället elever på kommunala skolor genomsnittligt högre andel välutbildade lärare.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev