Lek kommer före ord
Född 1985
Bor i Vällingby
Disputerade 2019-06-05
vid Södertörns högskola
Play, Culture and Learning: Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools
Barn som är nya för det svenska språket interagerar med andra barn i leken långt innan de behärskar språket. Det konstaterar Robin Samuelsson i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har jobbat som förskollärare och barnskötare i områden med många flerspråkiga barn och barn som är nyanlända. De har alltid både intresserat mig och berört mig som person.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om tvåspråkiga barn för vilka svenskan är ny. Jag har studerat hur barnen närmar sig språket i svensk förskola genom lek och rutiner. Dessutom har jag tittat på hur barn börjar lära sig mer abstrakta begrepp.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Svensk förskola har en lång tradition av att arbeta med lek och lekfulla undervisande moment. Mina observationer visar att barn som är nya för det svenska språket kan interagera med andra barn i leken långt innan de behärskar språket. Innan de använder ord använder de kroppen och gester för att skapa förståelse. Leken blir en arena där de kan börja agera i den svenska kulturen för att sedan successivt börja sätta ord på vad de leker om. Det gäller även barn som ska lära sig mer abstrakta begrepp. I ett projekt om vetenskap började barnen använda gester och kroppsliga erfarenheter innan de använde ord.
– Jag kunde också se hur miljön på förskolan spelar in i barns kommunikation och lärande. När pedagogerna observerar vad barn leker och spinner vidare och ändrar om i miljön ger det en växelverkan som kan påverka barns språk på ett tydligt sätt.
Vad överraskade dig?
– Det var nog på vilket fantastiskt sätt som barn förstår sina världar, sina medmänniskor och kulturen redan efter några veckor i ett nytt land. Hur de kan leka med andra barn slutar aldrig att förvåna mig.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att förskollärare har nytta av dem. Och jag hoppas även att den kan hjälpa föräldrar från olika bakgrunder att förstå att det finns en stor potential i leken. Att den kan vara ett pedagogiskt redskap. När barn möts över språkliga gränser i leken är det oerhört kraftfullt. Det hoppas jag att många kan ta till sig.