Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
Vad i samhällskunskapsundervisning kan främja eller försvåra elevers utvecklande av kunnandet att kritiskt analysera
rättvisefrågor i samhällskunskap? Det är en av frågorna som Malin Tväråna utforskar i sin avhandling.
Malin Tväråna
Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet Fil Dr Johan Sandahl, Stockholms universitet
Docent Jan Löfström, Helsingfors universitet
Stockholms universitet
2019-09-13
Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
Critical judgement in social science education : Education developmental studies of civic reasoning in fairness and justice issues
Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
Lärare i samhällskunskap utbildar medborgare för att kunna bidra till rättvisa och rimliga lösningar på gemensamma samhällsangelägenheter och på vår tids stora samhällsproblem. För detta är utvecklandet av ett gott omdöme i samhällsfrågor viktigt, och omtvistade värdebegrepp som rättvisa centrala. Avhandlingen undersöker ett kunnande som är centralt i detta medborgarbildande uppdrag, nämligen förmågan till kritisk analys i omtvistade värdeladdade frågor, specifikt rättvisefrågor.
Projektet sammanfattar resultat från tre studier som baseras på fem delstudier genomförda på lågstadiet, mellanstadiet och gymnasiet. Studierna utgår från learning study, en designbaserad undervisningsutvecklande forskningsansats där undervisningsinterventioner utvecklas, prövas och analyseras i samarbete med verksamma lärare.
Resultaten beskriver innebörden av kunnandet och hur undervisning kan främja utvecklingen av det, och kan användas för formulering av mål, planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Utifrån resultaten diskuteras dels progression av förmågan, dels en modell för samhällsanalytiskt tänkande somutvecklande av kritiskt omdöme i relation till värdeladdade samhällsfrågor i syfte att uppnå en agensinriktad medborgarbildning.