Skolportens Dagsbrev 2019-07-11
”Barn med särskilda behov får inte hjälpen de behöver”
”Enligt den stora, internationella och jämförande TALIS-studien som publicerades 19 juni så uppger hela 23 procent av svenska högstadielärare att elever med behov av särskilt stöd i skolan inte får den hjälp de behöver”, skriver Fredrik Malmberg och Tove Söderqvist Dunkers från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Aftonbladet
”Arbetet mot mobbning måste inkluderas i lärarutbildningen”
”Trots att det är en stor anledning till avhopp från skolan bagatelliseras mobbning av vuxenvärlden. Arbetet mot kränkningarna i skolan måste tas på större allvar och inkluderas i lärarutbildningen”, skriver lärarstudenten Erik Rezazadeh.
Skolvärlden
Snabbare språkutveckling med transspråkande
På Bergsjöskolan i Göteborg använder man sig sedan två år tillbaka av transspråkande, en metod där elevernas flerspråkighet ses som en resurs i lärandet.
Skolvärlden