Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor
Vilka uttryck för elevinflytande kan beskrivas i tre olika skolors verksamhet där det funnits en särskild ambition att förverkliga elevinflytande? Det är en av frågorna som Linda Eriksson utforskar i sin avhandling.
Linda Eriksson
Professor Christina Segerholm, Umeå universitet Göran Bostedt, Mittuniversitetet
Marianne Dovermark, Göteborgs universitet
Mittuniversitetet
2019-08-30
Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor
Institutionen för utbildningsvetenskap
Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor
I avhandlingen studeras elevinflytande som didaktisk praktik. Gränslandet mellan didaktik och makt i undervisningen i grundskolan blir belyst. Elevinflytande är mångtydigt och förväntas bidra till att förverkliga skolans kunskaps- och demokratiuppdrag. Det har även angetts som förutsättning för lärande. I studien anges lärandeteoretiska och läroplansteoretiska frågor som viktiga, samt att elevinflytande inte kan skiljas från frågor om makt. Undervisningspraktiker i tre grundskolor beskrivs med hjälp av ordning och omförhandling som analysverktyg. Därefter analyseras ansvar samt transparens som villkor för det som sker i perspektiv av didaktik och makt. Resultatet visar att det inte är möjligt att fastställa elevinflytandets gränser. En didaktisk modell konstrueras för att återkommande kunna pröva elevinflytande mellan didaktiska överväganden och en obefogad makt.