Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Physical Punishment, Aggression, Victimization and Cyberbullying among Iranian Adolescents.

Publicerad:2019-06-10

Hassan Jaghoory har undersökt förekomsten av extrem fysisk bestraffning i Iran, både hemma och i skolan. Närmare fyra procent av eleverna i Iran har fått sin hand bränd som bestraffning av läraren, och knappt fem procent har fått något ben brutet som straff av läraren.

Författare

Hassan Jaghoory

Handledare

Professor Kaj Björkqvist, Åbo Akademi Docent Karin Österman, Åbo Akademi

Opponent

Professor emerita Helen Cowie, University of Surrey

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2019-06-14

Titel (eng)

Physical Punishment, Aggression, Victimization and Cyberbullying among Iranian Adolescents

Abstrakt

I avhandlingen undersöktes förekomsten av extrem fysisk bestraffning, både hemma och i skolan, bland 1 244 skolelever i åldern 10–14 år i Iran. Det visade sig att 6,5 procent av skoleleverna fått sina händer brända som straff hemma, och 4,9 procent fått något ben brutet som straff hemma. I skolan hade 3,8 procent av eleverna fått sin hand bränd som bestraffning av läraren, och 4,8 procent hade fått något ben brutet som straff av läraren.

Ungdomarnas aggressivitet och konfliktlösning i skolan jämfördes också med motsvarande data från ett motsvarande sampel ungdomar i Finland. Det visade sig att cybermobbning var vanligare i Iran än i Finland och förekom överlag mer bland flickor än bland pojkar. Däremot förekom fredlig konfliktlösning oftare bland iranska än bland finländska ungdomar.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev