Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning
Erika Åkerblom vill med sin avhandling problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs.
Erika Åkerblom
Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Elisabeth Hedlund, Högskolan i Gävle
Professor Marie Öhman, Örebro Universitet
Linköpings universitet
2019-06-14
Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning
Education and health in the Nation’s interest : Governing technologies and formation of a refined population
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning
Avhandlingen består av fyra artiklar vilka handlar om medborgarfostran för att skapa en välfungerande nation. Syftet med avhandlingen är att problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs. Det teoretiska och analytiska ramverket utgår från delar ur Foucaults begreppsapparat, nämligen styrningsmentalitet, biopolitik, diskursanalys och genealogi. Empirin består bland annat av offentliga dokument så som SOU, projektrapporter samt websidor. Analysen visar att även om befolkningen och dess problem beskrivs som olika, så antas det vara grundat i, och härröra från, okunnighet. För att åtgärda detta opererar utbildning och utbildningsinsatser för att skapa en välfungerande befolkning. Medborgarna styrs och regleras genom neoliberal styrning där tekniker som kontroll och disciplin möjliggör kartläggning, undervisningsinsatser, kategorisering och reglering. Den hälsosamma medborgaren förväntas vara autonom, ha viljan att ständigt lära och vara hälsosam i enlighet med normen.