Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Publicerad:2019-05-29
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

SKOLPORTENS EXPERTPANEL 

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare, om dysfunktionella chefer.

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson.

Har du någonsin haft en dålig chef? Det är inte osannolikt. Åtta av tio anställda hävdar att de har erfarenheter av att arbeta nära en chef med destruktiva tendenser. Låt oss hoppas att rektorer och andra skolchefer är bättre än chefer generellt. Likväl är risken stor att du upplevt en chef som är orättvis, som slarvar med sina kalendrar, som är oförmögen att sovra och prioritera, som delegerar allt, som glömmer, som ofta är frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller som osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra.

Varför backar chefer upp varandra? Hierarkiska system bygger på en outtalad princip att närmaste chefsled ska stöttas, annars havererar ordningen – det handlar alltså inte om rätt och fel eller vad som är mest nyttigt för organisationen. Många medarbetare – läs lärare eller rektorer – har gått på pumpen när de framfört kritik uppåt i organisationen. Lek med tanken att även chefens chef saknar grundläggande kompetenser, till exempel att våga handla. Då händer absolut ingenting oavsett hur saklig feedback du kan leverera.

En väsentlig fråga är om din chef hindrar dig att göra ett bra jobb? Du trivs kanske utmärkt med dina arbetsuppgifter och löneutvecklingen är hygglig? Fungerar arbetsplatsen trots chefen? Genomströmningen av skolledare är rekordstor – känns det som din chef stannar länge? Dysfunktionella skolledare har en tendens att dra vidare när situationen börjar bli obekväm. Är det klokare att sitta stilla i båten och invänta bättre tider?

3 tips till dig som upplever att du har en dålig chef:

  • Våga handla och tro på att du kan påverka till det bättre, men agera aldrig ensam mot chefen och inte i affekt – det slår tillbaka mot dig oavsett hur sakliga dina synpunkter är. Prata ihop dig med dina kollegor, var alltid korrekt och balanserad och använd formella kanaler, exempelvis HR-expertis eller samverkansforum.
  • Gilla läget! Om din arbetsplats är bra behöver du kanske inte hetsa upp dig över din chefs ofullkomligheter? En vacker dag kommer kanske en fungerande chef och då har du både ett utmärkt arbetsplats och chans till en nystart.
  • Är situationen hopplös och det känns som att den inte kommer att förändras. Byt jobb! Du är duktig och kompetent. Hela Sverige består av arbetsplatser som behöver dig.
    Gräset är sällan grönare på den andra sidan staketet, men om din chef tar upp för mycket av din mentala tid och du slutar utvecklas – kan det vara klokt att gå vidare. Bara du vet svaret.


Fakta/Alf Solander 

Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare till Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget, 2017). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten har en ny uppdaterad app!

Ladda ner appen Skolporten i App Store eller Google Play!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev