Hoppa till sidinnehåll
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)

Living with adhd: A meta-synthesis review of qualitative research on children’s experiences and understanding of their adhd

Publicerad:2019-04-08
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Noam Ringer har utifrån barnens perspektiv undersökt hur barn och ungdomar med adhd upplever sitt liv med diagnosen. En analys och sammanställning av resultaten av alla dessa studier har visat att barn och ungdomar med adhd upplever: Svårigheter att kontrollera och reglera sin kropp, känslor, tankar, och beteende. Ambivalenta relationer till dem som står närmast som föräldrar, syskon, vänner och lärare. Dessa ambivalenta relationer består av barnens upplevelser av andra som en källa för hjälp samtidigt som de också är en källa för krav – samma krav som leder till svårigheterna och behovet av hjälp. Ambivalenta uppfattningar om egna behov. Samtidigt som barn och ungdomar med adhd uppfattar att de behöver anpassa sig efter det som är förväntat (via att kontrollera sig själva eller via mediciner), upplever de även att de behöver bli accepterade för det de är. Svårigheter att bygga en stabil själv-identitet – en stabil känsla för vilka de är.

Författare: Noam Ringer

Living with adhd: A meta-synthesis review of qualitative research on children’s experiences and understanding of their adhd

Taylor & Francis

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev