Skolportens Dagsbrev 2019-02-22
Skolelever med funktionsnedsättning trivs sämre
Elever med funktionsnedsättning upplever i högre grad stress över skolarbete än andra elever, det visar en ny rapport som Myndigheten för delaktighet lämnar till regeringen i dag
Sveriges Radio
Hejlskov Elvén efter kritiken: Skolan använder lågaffektivt bemötande fel
Lågaffektivt bemötande misstänks vara anledningen till det ökade våldet på en grundskola i Stockholm. Psykologen och föreläsaren Bo Hejlskov Elvén tror att skolan använder metoden på ett felaktigt sätt. ”Vi ser ibland att man missförstår metoden och man tror att man inte får göra någonting”, säger han.
Skolvärlden
”Statlig finansiering ökar likvärdigheten i skolan”
Höga förväntningar på eleverna och mer tid för lärare att förbereda och efterarbeta undervisningen. Samt mer sammanhållet statligt ansvar för skolan. Så kan segregationen bekämpas, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Dagens Samhälle