Bild av självförtroende
Artikel nr 7 2010: Bild av självförtroende. Om bildundervisningens betydelse i skolan
Att bild fördjupar kunskap, att bilder i media berör och fångar vår uppmärksamhet är väl dokumenterat. Barn sitter timmar framför TV, datorer och dataspel med fantastiska bildvärldar. Trots denna vetskap är bildämnet ännu ett generellt lågprioriterat ämne i grundskolan. Jag vill med denna artikel belysa bildämnets betydelse i skolan. Hur kan man jobba med bild i skolan och hur kan man stärka elevers självförtroende i bildundervisningen? Efter flera års arbete som bildlärare har jag lärt mig hur man med en långsiktig planering kan se elever klättra på sin bildutvecklingstrappa, ge dem självförtroende och samtidigt bjuda på roliga inlärningsmetoder. Det är ett treårsprojekt jag presenterar i min artikel.
Ina M Andersson arbetar deltid som Bildlärare på Myrsjöskolan i Nacka Kommun.
Hon är utbildad bildlärare, konstvetare, grafisk formgivare och konstnär.
E-post: ina.andersson@nacka.se