Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Cognitive foundation skills following vocational versus general upper-secondary education: A long-term perspective

Publicerad: 2018-08-13
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

I Sverige syns stora skillnader i läsförmåga hos de som gått yrkesutbildningar med olika stor andel allmänna ämnen. Läsförståelsen är lägre hos de som läst 1960-talets kursplaner med små inslag av allmänna ämnen jämfört med de som läst 1990-talets med 25 procent allmänna ämnen.

Författare: Maria Rasmusson, forskare vid Mittuniversitetet, Mats Myrberg, professor emeritus Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Stockholms universitet

Cognitive Foundation Skills Following Vocational Versus General Upper-Secondary Education: A Long-Term Perspective

Scandinavian Journal of Educational Research, Volym, 62 2018

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun