Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att få sina bedömningar granskade

Publicerad:2018-06-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

I 2011 års regleringsbrev ålades Skolverket att granska likvärdigheten i lärares bedömningar genom att årligen med statistik synliggöra diskrepanser mellan resultat på nationella proven och elevers termins- eller slutbetyg. Skolverket skulle även granska lärares rättning av nationella proven (Regeringen 2011). Hur upplevs detta av lärarna? I denna artikel undersöks hur lärare i matematik säger sig ha blivit påverkade av att likvärdigheten i deras bedömningar granskas. Utvecklingen mot mer styrande externa prov är inte något som enbart skett i Sverige, vilket vi kommer att visa, men de nationella provens historia och de funktioner de tidigare haft är relativt unikt. Vi menar att lösningen med prov som ska reglera betygssättningen är problematisk då externa prov och internt satta betyg delvis mäter olika saker och delvis tjänar olika syften. Denna kluvenhet i provens syften är något som lärare har att hantera. Artikeln har sin grund i ett större projekt med syfte att kartlägga effekterna av de nationella proven i årskurs 6 och 9 (Bonnevier et al. 2016). I den större undersökningen studeras speciellt hur förberedelser inför proven ser ut, hur proven utförs och hur resultaten av nationella prov används utifrån elev- lärar- och skolledarperspektiv i samtliga ämnen som har prov. Frågor kring hur provresultaten används visade sig engagera lärarna i matematik i mycket stor utsträckning, vilket är en anledning till att detta fördjupas i relation till betygssättning i den här artikeln.

Författare: Frida Wetterstrand, Marcus Sundhäll och Christian Lundahl

Att få sina bedömningar granskade

Utbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 2

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev