Undervisning i förskolan – en fråga om att stötta och att skapa gemensamt fokus
Artikeln lyfter fram hur undervisning i förskola, med barn i fyra till fem års ålder, kan ta sig i uttryck. Undervisningen har två fokusområden dels stabilitet (teknik) och samverkan (social aspekt). Undervisning är ett nytt begrepp i förskolan för att beskriva målstyrd verksamhet. För att implementeras bör begreppet ses utifrån förskolans tradition och kontext. Data har generarats från en undervisningssituation som har videoobserverats och därefter analyserats med fokus på förskollärarens och barnens samspel och kommunikation utifrån begreppen sustained shared thinking och scaffolding. Resultatet visar att barn förväntas ha kunskap och förmåga att samarbeta parvis mot ett förutbestämt mål när de ska bygga en hög och stabil konstruktion med lego.
Nyckelord: undervisning, samverkan, scaffolding, sustained shared thinking, barn, förskola
Författare: Kristina Melker, Elisabeth Mellgren och Ingrid Pramling Samuelsson
Undervisning i förskolan – en fråga om att stötta och att skapa gemensamt fokus