Elevers användning av vetenskapliga argument och metoder
Vi har valt att undersöka om elever i åk 8 vet hur de ska göra för att ta reda på om något är sant, dvs. vilar på vetenskaplig grund. Vår studie bygger på att ta reda på om eleverna använder sig av vetenskapliga argument och om de kan redogöra för vetenskapliga metoder. Vårt intresse för att fördjupa oss inom detta område väcktes efter att ha läst en krönika av Ulf Danielsson i Forskning och framsteg. Danielsson (2011) skriver att människor saknar verktyg att skilja vetenskap från det som bara är rena påhitt. I krönikan belyser han problemet med att olika konspirationsteorier fått fäste världen över. Han tar upp att det finns människor världen över som ifrågasätter om månlandningen har ägt rum. Allvarligare för den vetenskapliga världsbilden är avfärdandet av evolutionsteorin. Även påståendet att det inte existerar några vetenskapliga bevis för människogenererad växthuseffekt är förödande. Danielsson anser att skolan har en viktig roll i att skilja den vetenskapliga världsbilden från andra sätt att skildra omvärlden. I USA förs en debatt om man ska undervisa om evolutionsteorin och kreationismen/” intelligent design” som två alternativa vetenskapsteorier att välja mellan. Detta ser vi som oroande med tanke på att USA ofta influerar övriga världen. Enligt Danielsson är det runt 40 % av amerikanerna som är anhängare till kreationismen.
Författare: Eva-Lena Jonsson, Anneli Nilsson och Helena Simonsson
Elevers användning av vetenskapliga argument och metoder En fenomenografisk studie
Didaktisk Tidskrift vol. 20, 3/2011