Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use
Pernilla Josefsson har utforskat studenters användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö.
Pernilla Josefsson
Professor Stefan Hrastinski, KTH Proefssor Olle Bälter, KTH Daniel Pargman, KTH
Professor Grainne Conole, University of Leicester
Kungliga tekniska högskolan, KTH
2018-01-09
Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use
Abstrakt
Denna avhandling avser att utforska hur studenter upplever användningen av sociala medier i högre utbildning. Närmare bestämt så ligger fokus på studenternas användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö. Som komplement har också lärarnas incitament för inkludering av sociala medier belysts, samt i viss utsträckning även deras attityder, användning och kommunikation i respektive socialt medium.
Fyra olika studier inkluderas i denna avhandling, och inkorporerar i sin tur tre olika typer av sociala medier: en social nätverkstjänst (Facebook), en publikt redigerbar webbplats (Wikipedia), och en mikroblogg (Twitter). Vidare har studierna använt olika metoder för datainsamling och analys, där både kvalitativa samt kvantitativa metoder finns representerade. Metoderna valdes med hänsyn till forskningsfrågorna, men baserades även på informationstillgång och etiska överväganden.
De enskilda studierna hade olika syften och omfattning, och därigenom har de bidragit till specifika forskningsfynd. Huvudbidraget från detta arbete är kopplat till slutsatser kring studenters attitydförändringar, den professionella rollen i studenters användning av sociala medier, deras lärarliknande agerande, förvirring beträffande att röra sig mellan de identifierade rollerna, och implementeringen av sociala medier i högre utbildning.
Resultaten utgör en grund för en nyanserad diskussion kring implementeringen av sociala medier i högre utbildning; en implementation som beror på lämpligt användande i lämplig social kontext. En tolkning av detta är att inkluderande av sociala medier i icke-privata kontexter bör ha ett klart mål och en tydlig strategi. Rollerna som definieras i detta arbete – student, privat och professionell – utgör underlag för utforskande inom områden där jämförbara hierarkier finns representerade och där det är nödvändigt att förstå hur individen förhåller sig till självpresentation, tekniska begränsningar och roller. Exempel på ett sådant är relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.