Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Mångfacetterad läsning hos blivande svensklärare

Publicerad:2017-11-28
Uppdaterad:2017-12-07
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Marie Thavenius

Född 1962
Bor i Lund

Disputerade 2017-10-27
vid Malmö högskola

Avhandling

Liv i texten: om litteraturläsningen i en svensklärarutbildning

Studenter på svensklärarutbildningen har en sammansatt och innehållsrik läspraktik. Det visar Marie Thavenius som undersökt hur blivande svensklärare läser skönlitteratur.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av skönlitteratur. Både privat och i mitt arbete som svensklärare på högstadiet och gymnasiet och de senaste femton åren som lärarutbildare i svenska. Jag ville undersöka hur blivande lärare ser på läsning av skönlitteratur.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om läsning av skönlitteratur i svensklärarutbildningen. Jag har genom enkäter, intervjuer och observationer utforskat hur studenter läser, uppfattar och diskuterar skönlitteratur. Därutöver har jag analyserat styrdokumenten för svenskämnet i skolan och i en lärarutbildning. Mitt syfte är att fördjupa förståelsen för litteraturläsningens praktik och funktion i svensklärarutbildningen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att svensklärarstudenter läser skönlitteratur utifrån många olika perspektiv. Studenterna läser för sin framtida yrkeskarriär, använder flera olika analysmodeller, upplever olika världar, blir berörda eller inte, omprövar sina tolkningar i diskussion med andra. Till skillnad från tidigare forskning, visar mina resultat att det i studenternas läsning pågår ett samspel mellan analytiska kommentarer och mera personliga reaktioner.

– Den rådande litteraturdidaktiska forskningen i Sverige förordar ofta ett fokus på texten, att litteraturen har ett värde i sig och ska läsas för sin egen skull, snarare än att användas för andra syften. Men mina resultat visar att lärarstudenterna inte gör någon sådan uppdelning – att läsa för textens värde utesluter inte att den samtidigt kan användas i andra sammanhang.

Vad överraskade dig?

– Att studenternas läspraktiker är så sammansatta och innehållsrika. Även om uppgiften består i att analysera en text utifrån en given fråga eller metod så stannar deras läsning inte där.

Vem har nytta av dina resultat?

– Svensklärarutbildare, svensklärarstudenter och forskare vid lärarutbildningen. Men även praktiserande svensklärare kan ha nytta av dem.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev