Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Rektorer vill vara pedagogiska ledare

Publicerad:2017-10-30
Uppdaterad:2017-11-16
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Siv Saarukka

Född 1945
Bor i Kronoby, Finland

Disputerade 2017-09-15
vid Åbo Akademi

Avhandling

Understanding School Principals’ Leadership

Vem är egentligen rektor? Ofta en person med god självinsikt och en önskan att vara en pedagogisk ledare. Men för många kommer verkligheten emellan, konstaterar Siv Saarukka som forskat i ämnet.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det är en rätt lång historia. Jag har jobbat inom utbildningssektorn sedan år 1973 och har haft hand om rektorsutbildningar sedan år 1987, så det har hört till mitt verksamhetsområde.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om rektorers ledarskap ur ett personperspektiv. Det finns en hel del studier kring rektorers uppdrag och vad de gör, men jag ville titta på vem rektor är som individ. Jag har dels intervjuat rektorer i finlandssvenska skolor, dels samtalat med lärare i fokusgrupper om deras förväntningar på rektors ledarskap.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Rektorerna är ganska tydliga och bra på att identifiera sina personliga egenskaper. De är inte främmande för att berätta om sig själva, hur de ser på sitt ledarskap och uppgiften att representera skolan. Det ingår ju också i deras uppdrag att lyssna, entusiasmera och utveckla personalen. Resultaten visar att de har en god självinsikt och kan beskriva hurdana de själva är som ledare.

– Det fanns också vissa gemensamma nämnare i motiven till att bli rektor. I Finland måste man vara lärare i botten för att kunna bli rektor och de som söker sig till jobbet säger sig tycka om utmaningar som går utöver undervisningen. Men de hade förväntningar på att kunna vara mer pedagogiska ledare än vad verkligheten tillåter. Löpande ärenden och administration tar mycket tid och många hade inte kunnat uppfylla målsättningarna som de hade när de blev rektor.

Vad överraskade dig?

– Kanske det att man inte särskilt lyfter fram värdefrågor och etik i ledarskapet. Dessa är en del av läroplanen och det ingår i rektors vardag att kunna kommunicera kring dem.

Vem har nytta av dina resultat?

– Rektorerna själva, särskilt med tanke på deras fortbildning och kompetensutveckling samt alla som arrangerar utbildningar av olika slag för rektorer.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev