”Ja tycker om B” – Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i förskolan
Mot bakgrund av förskolans betonade pedagogiska uppdrag är syftet med studien att bidra med kunskap om hur läs- och skrivundervisning kan gestalta sig och göras meningsfull i förskolans praktik. Ett sociokulturellt perspektiv har antagits, och i analysen av de videodokumenterade sekvenserna har begreppen ’guidat deltagande’ och ’intersubjektivitet’ använts. I resultatet presenteras två aktiviteter varav den första utvecklas till en lekfull gruppaktivitet, där barnen görs delaktiga, tillåts interagera med varandra och där läraren guidar barnen så att tillräcklig intersubjektivitet etableras. Den andra aktiviteten utvecklas mer i riktning mot en individuell problemlösningssituation, där samspelet i kommunikationen inte alltid innebär att intersubjektivitet etableras. En av slutsatserna som dras är att den lekfulla gruppaktiviteten där barnen tillåts interagera med varandra, som är utmärkande för förskolans särart, är av stor betydelse för att aktiviteten framstår som tillgänglig och meningsfull för barnen, vilket är av betydelse för vad som blir möjligt för dem att lära.
Nyckelord: läs- och skrivundervisning i förskolan, utbildnings-tv, guidat deltagande,
intersubjektivitet
Författare: Kerstin Botö kerstin.boto@ped.gu.se, Annika Lantz-Andersson och Cecilia Wallerstedt
”Ja tycker om B” – Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i förskolan
Forskning om undervisning & lärande, Volym 5, nummer 2, 2017