Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet
Född 1956
Bor i Kalmar
Disputerade 2016-11-25
vid Linnéuniversitetet
Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet
Lucian Olteanu har undersökt vilka möjligheter elever erbjuds för att kommunicera det matematiska innehållet och vad som utgör framgångsrik klassrumskommunikation.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– I den nya läroplanen betonas att kommunikationen bör vara en central handling i matematikklassrummet. Trots det vare sig definieras eller problematiseras begreppet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag ville ta reda på vilka möjligheter som erbjuds i klassrummet för att kommunicera det matematiska innehållet, inom algebra, och vilka av dessa som utgör framgångsrik klassrumskommunikation.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Definitionen av begreppet kommunikation som ges i avhandlingen skapar möjlighet att analysera och förstå den kommunikation som sker i klassrummet med fokus på det matematiska innehållet. Användningen av denna definition kan göra det möjligt för lärare att förhålla sig till riktlinjerna i de senaste läroplanerna för matematik.
– Mina resultat visar att kommunikativ framgång kopplas till en hierarkisk struktur av kommunikativa händelser, att förstå relationen mellan del och helhet, istället för en sekventiell struktur, när en sak i taget behandlas. Framgångsrik kommunikation kännetecknas även av att innehållet som lärarna tar upp i en undervisningssituation överensstämmer med vad eleverna behöver urskilja för att kunna lära sig det innehåll som lärare avser.
– Min avhandling visar också att valet av uppgifter som används i olika kommunikativa händelser har betydelse för vilka aspekter och värden som fokuseras och för vilka av dessa aspekter som är möjligt för eleverna att urskilja.
Vad överraskade dig?
– Att mönstret similaritet, det vill säga egenskapen att två eller flera yttranden som presenteras simultant har samma mening, är ett kraftfullt verktyg för att möjliggöra för eleverna att gå från ett informellt till ett formellt matematiskt språk och för att urskilja meningen med att använda symboler i olika sammanhang.
Vem har nytta av dina resultat?
– Studiens resultat kan bidra till att utveckla kunskap om kommunikationens betingelser för undervisningen i matematik. De kan också ge en mer dynamisk och operativ begreppsapparat för beskrivning och analys av denna kommunikation i en undervisningssituation.
– Studien ger också en förståelse för hur konstruktionen av uppgifter för olika grupper av elever kan varieras. Den kan även vara ett stöd när pedagoger ska planera och genomföra en undervisning som kan skapa möjligheter för framgångsrik kommunikation.