Litteraturundervisning betraktat ur ett kroppsligt perspektiv
Tystläsning och högläsning är två vanliga aktiviteter i undervisning av skönlitteratur. Djamila Fatheddine visar i sin studie hur två lärare använder ’kroppslig hållning’ på olika sätt i sin undervisning. Hon har studerat hur de rör sig i klassrummet, hur de står, vad som sägs och hur det sägs. Hon vill med sin artikel bidra till en fördjupad förståelse för litteraturläsning och lyfta in ett kroppsligt perspektiv i undervisningen. Lärarna i studien förmedlar olika receptionsteoretiska ’hållningar’ i olika situationer till eleverna, med hjälp av sina rörelser och hur de positionerar sig i klassrummet.
Författare: Djamila Fatheddine djamila.fatheddine@kau.se
Nyckelord: kroppslighet, litteraturundervisning, pedagogisk takt, receptionsteori, hållning
Litteraturundervisning betraktat ur ett kroppsligt perspektiv
Forskning om undervisning och lärande, volym 4 nummer 2, 2016