Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Låt eleverna bedöma sitt eget arbete

Publicerad:2009-05-18
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Gymnasieelever kan bedöma sina egna kunskaper, men de behöver träna på det. Då lär de sig mer och dessutom kan de egna bedömningarna komplettera lärarens, skriver Anne Dragemark Oscarson i sin avhandling.

Anne Dragemark Oscarson

Född 1953
i Göteborg

Disputerade
2009-05-08
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Self-Assessment of Writing in Learning English as a Foreign Language. A Study at the Upper Secondary School Level

Hur blev du intresserad av ämnet?

- Jag är lärare i engelska och svenska, och har alltid blivit frustrerad i betygssamtalen med elever. Väldigt ofta förstår de inte varför de får ett visst betyg och jag kunde inte fatta varför de inte förstod. Det är ju inget som bara trillar ner från himlen.

Vad handlar avhandlingen om?

- Jag har undersökt hur elever kan bli bättre på att bedöma sin egen förmåga i engelska. Fyra klasser på yrkesförberedande gymnasieprogram fick läsa andra elevers texter och diskutera hur texterna hade betygsatts, utifrån kursmålen. Sedan fick de en egen skrivuppgift som de skulle utvärdera och betygsätta själva. Läraren rättade och gav kommentarer på texterna men satte inget betyg. Eleverna fick tid att skriva om, lämna in igen och göra en ny bedömning av om de uppnått kursmålen.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

- Eleverna blev bättre på att bedöma sig själva, genom att utvärdera sina insatser och arbeta med kursmålen. Det visar att läroplanens mål, om att elever ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande, inte är orealistiskt. Men däremot måste de få träna. Det räcker inte att lägga fram betygskriterierna en gång i början av kursen och tro att eleverna ska komma ihåg dem. För att kunna ta ansvar för sitt lärande måste man kunna bedöma sig själv, då blir det till exempel tydligt vad man behöver lägga mest krut på. Det förbättrar inlärningen, helt enkelt.

- Dessutom är det ett bra komplement för lärarna när de sätter betyg, att titta på elevernas egna bedömningar.

Finns det inte en risk att den som kan tala för sig får bättre betyg om elevens omdöme av sig själv ska vägas in?

- Det är förstås inte meningen att eleverna ska sätta slutbetyg på sig själva. Däremot kan deras egna omdöme vara intressant för att ge läraren en mer rättvis helhetsbild. Men det viktigaste här är inte betyget, utan hur utvärderingen förbättrar inlärningen.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

- Ja, att eleverna var så insiktsfulla i intervjuerna, kring varför det är viktigt att kunna bedöma sin egen förmåga. Många sa sådant som att det är viktigt i arbetslivet och för ett livslångt lärande.

Vem har nytta av dina resultat?

- Alla, både lärare och elever, tycker jag.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

- Jag skulle vilja att man arbetade mycket mer medvetet med att få eleverna att förstå och medverka i bedömningsprocessen. Det ger en rättvisare bild av elevernas kunskap och inlärningen blir bättre när de förstår vad de behöver lägga tid på.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev