Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer
Artikel nummer 5 2016: Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön
Denna artikel beskriver ett projekt avsett att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön för elever och lärare i ämnet musik. Genom att arbeta med en mixer i musikundervisningen förbättrades elevernas resultat i musik och ljudmiljön blev betydligt acceptablare. På så sätt arbetade vi i linje med Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att skydda barns hörsel. Projektet omfattade även ett sätt att utveckla musikundervisningen utöver det traditionella.
Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan i ämnet musik, som är intresserade av att förnya sig och samtidigt arbeta för en bättre ljudmiljö i klassrummet.
Ulrica Roald är lärare i musik och musikterapi i åk 4-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka. Epost: ulrica.roald@nacka.se
Relaterade länkar
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka Åk F–9