Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Elevers syn på kunskap inom musik efterfrågas inte

Publicerad:2016-03-14
Uppdaterad:2016-03-16
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Johan Nyberg

Född 1970
i Stockholm

Disputerade 2015-06-12
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

Music Education as an Adventure of Knowledge.: Student and Teacher Experience as Conceptualizations of Musical Knowledge, Learning and Teaching

Elever på estetiska gymnasiet har en tydlig bild av vad kunskap och lärande inom musik är. Men enligt Johan Nybergs avhandling har lärarna ofta svårt att formulera sig kring detta och frågar heller inte eleverna.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Som lärare kom jag på att jag och eleven kommunicerar förbi varandra. Jag kände ett behov att veta mer om elevernas uppfattning av musik och deras förståelse för begreppen. Skolan fått ökade krav på redovisningsplikt, vilket kan krocka med att eleverna ska utvecklas som människor. Man ska möta vissa kriterier och lär utan att egentligen förstå. Det blir ett lärande som inte går på djupet. Ibland kan även vi lärare behöva undervisa utan att förstå vad vi gör. Det värsta exemplet jag sett är från USA där det finns färdigtryckta läromedel där läraren ska gå från sidan ett till slutet, och inte får avvika.

Vad handlar av handlingen om?

– Lärares och elevers begreppsliggörande av kunskap och lärande i musik på estetiska gymnasiet. Men också om synen på musikaliskt lärande utifrån ett kunskapsfilosofiskt perspektiv.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det viktigaste är att det framgår att elever har en väldigt tydlig och detaljerad bild av vad kunskap och lärande är när det gäller musik. Men de upplever inte att de har blivit tillfrågade om det under hela sin skolgång, trots att de haft musik sedan årskurs ett i grundskolan.

– Det visade sig också att lärare hade svårt att formulera sig kring vad kunskap och lärande i musik är. De får, eller tar, inte möjligheten att utveckla det språket.

Vad överraskade dig?

– Det var att ingen frågat eleverna om hur de såg på kunskap och lärande i musik. Det var i alla fall så de upplevde det. Det är som att vi skulle gå till jobbet och bara göra vad vi blir tillsagda. De mycket väl kan ha blivit tillfrågade, men på vilket sätt i sådana fall?

 

Vilka har nytta av dina resultat?

– Praktiserande lärare, elever, skolledare och politiker. Det handlar om vad lärare och elever kan och hur de uttrycker det. Sedan finns det en anledning att jag skrev på engelska. När jag varit ute på konferenser märker jag att det finns en bild av svensk utbildning som inte stämmer med den verklighet jag upplevt som lärare.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev