Christina Lindblad: ”Konflikterna i klassen har minskat”
Vad är inkludering för er?
– Att eleven inte bara är i samma rum, utan känner sig som en del av en större gemenskap och känner tillhörighet och delaktighet under hela skoldagen.
Vad har ni gjort för att skapa inkluderande lärmiljöer?
– Vi har arbetat med elevens hela skoldag. Vi upplevde att många konflikter uppstod på rasten och togs med in i skolan. I dag har vi fler pedagoger ute på rasterna och erbjuder lärarledda rastaktiviteter.
– Nästa steg var att fokusera på klassrummet och börja titta på våra pedagogiska lärmiljöer för att främja ett maximalt lärande för alla elever. Några exempel är bildstöd över dagen till eleverna, stödmallar med ord och begrepp, en ”ren” whiteboard med lärandeobjektet i fokus.
Vilka resultat har ni sett?
– I dag lägger vi inte längre ansvaret på eleven eller föräldrarna, utan på vad vi i skolan kan göra annorlunda i vårt bemötande eller i undervisningen. Rastaktiviteterna har minskat konflikterna. De tas inte med in i klassrummet, vilket fredar lektionstiden. När det gäller våra pedagogiska lärmiljöer ser vi bland annat en stor förändring i form av en tydligare uppstart på lektionerna.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, beställ ditt ex här!