Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Fluoride varnish programmes for adolescents at school – caries, conceptions and costs

Publicerad:2016-03-08
Uppdaterad:2016-03-09
Skolbaserade fluorlackningsprogram för 12–15-åringar har en positiv effekt på kariesutvecklingen. Eva-Karin Bergström visar i sin studie att kostnaden för programmet är paritet med besparingen i form av minskade fyllningar.
Författare

Eva-Karin Bergström

Handledare

Professor Dowen Birkhed, Göteborgs universitet Professor Peter Lingström, Göteborgs universitet Odont dr Ulla Moberg Sköld, Göteborgs universitet Professor Margret Lepp, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Ivar Espelid, Oslo universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2016-03-18

Titel (eng)

Fluoride varnish programmes for adolescents at school – caries, conceptions and costs

Institution

Institute of Odontology

Abstrakt

Syftet med denna avhandling var att studera skolbaserade fluorlackningsprogram för ungdomar i Sverige, utifrån dess effekt på kariesutvecklingen, hur de upplevs och dess kostnader. Delarbete I var en 3,5-årig randomiserad kontrollerad interventionsstudie på 1143 ungdomar i ett område med låg kariesförekomst. Två fluorlacker, Bifluorid 12 och Duraphat, jämfördes, med olika fluorlackningsfrekvens. I delarbete II och III intervjuades 26 ungdomar och 15 tandsköterskor som fick beskriva hur de upplevt att ha deltagit i respektive utfört ett skolbaserat fluorlackningsprogram. Delarbete IV var en utvärdering av ett fluorlackningsprogram, som implementerats i en hel region i Sverige, för samtliga 12–15-åringar, där kariesdata för 27943 ungdomar analyserades longitudinellt och retrospektivt. Resultatet visade inga statistiskt säkerställda skillnader i kariesutvecklingen mellan Bifluorid 12 och Duraphat när grupperna som fluorlackats var sjätte månad jämfördes. Ungdomarna som deltagit i ett skolbaserat fluorlackningsprogram upplevde att det var positivt att delta, men beskrev också känslor av utsatthet, grupptryck och brist på information under programmet. Tandsköterskorna hade positiva erfarenheter av att möta ungdomar i ett sammanhang där ungdomarna är bekväma och avslappnade, och där de kunde upptäcka ungdomar med dålig tandhälsa. Kariesutvecklingen var signifikant lägre, 32%, efter införandet av ett skolbaserat fluorlackningsprogram i en stor region. Kostnaden för programmet var i paritet med vinsterna, i form av förhindrade fyllningar, vid 15 års ålder. De viktigaste slutsatserna från denna avhandling var att ett skolbaserat fluorlackningsprogram för 12–15-åringar hade en positiv effekt på kariesutvecklingen. Kostnaden för programmet var i paritet med besparingen i form av minskade fyllningar, under den 4 år långa studieperioden, vilket tyder på en god kostnadseffektivitet i både det korta och längre perspektivet. Ungdomarna hade positiva uppfattningar av att delta, men det framkom
önskemål om att fluorlackningarna ska genomföras med större respekt för integriteten. Tandsköterskorna beskrev att de hade utvecklats i sin profession genom de utmaningar som var förknippade med att arbeta på en arena utanför sin tandvårdsklinik.

Fluoride varnish programmes for adolescents at school – caries, conceptions and costs

The overall aim of this thesis was to study the effects on caries, conceptions and costs of school-based fluoride varnish programmes for adolescents in Sweden. Paper I was a 3.5-year randomised controlled study of 1,143 adolescents, in a low caries prevalence area. Two fluoride varnishes, Bifluorid 12 and Duraphat, were compared, with a variation in the frequency of application. In Papers II and III, 26 adolescents and 15 dental nurses were interviewed and asked to describe their experiences as participants or performers in a fluoride varnish programme at school. Paper IV was an evaluation of a school-based fluoride varnish programme, implemented on a broad scale for all 12- to 15-year-olds in a region in Sweden and caries data on 27,943 adolescents were analysed retrospectively. The results revealed no statistically significant differences in caries increment between Bifluorid 12 and Duraphat, after fluoride varnish applications every six months. The adolescents experienced taking part as positive, but had feelings of exposure, peer pressure and a lack of information during the programme. The dental nurses had positive experiences of meeting a dolescents in a context in which the adolescents were comfortable and relaxed with an opportunity to identify individuals with poor dental health. The caries increment was significantly lower, with a prevented fraction of 32%, after the implementation of a fluoride varnish programme in a large region. A break-even was shown between costs and gains due to prevented fillings at the age of 15. The main conclusions were that a school-based fluoride varnish programme for all 12- to 15-year-olds, implemented on a broad scale in a large region, app eared to affect the approximal caries increment in a positive way. The cost of the programme was similar to the cost of the avoided fillings, during the four-year study period, which suggests good cost effectiveness in both the short and long perspective. The adolescents had mainly positive experiences of participating in a school-based fluoride varnish programme, although a desire for greater respect of their integrity was noted. Dental nurses described a feeling of professional development originating from the challenges associated with working in an arena outside the dental clinic.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev