Vetenskapliga tidskrifter
Vetenskapliga tidskrifter
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.
Senaste artiklarna
Forskning och utveckling kategorier
Att utveckla undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass
Syftet med artikeln är att bidra med kunskap om hur en intervention, med fokus på undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass, kan utveckla matematikundervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Matematiska och etiska resonemang i förskolan – didaktisk modellering som intervention
I artikeln undersöks didaktiska val i undervisning där matematik och hållbar utveckling möts. Undervisningens syfte var att uppmuntra förskolebarn att kollektivt resonera kring fördelningsproblem.
Forskning och utveckling kategorier
Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering
I denna studie arbetade förskoleklasselever med division genom problemlösning och problemformulering. Data kommer från en undervisningsaktivitet uppdelad på två tillfällen.
Forskning och utveckling kategorier
Förskoleklasselevers användning av talstrukturer
I artikeln presenteras och diskuteras förskoleklasselevers förmåga att se och använda talstrukturer för att bestämma antal, samt hur förmågan utvecklas efter att de deltagit i interventioner under ett läsår.
Forskning och utveckling kategorier
Utveckling av matematikundervisning som främjar likvärdighet i förskoleklass
I den här artikeln presenteras en designstudie med målet att utforma en likvärdig matematikundervisning i förskoleklass i betydelsen att alla elever får tillgång till det matematiska innehållet och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Vilka undervisningsrelaterade problemområden väljer lärare att undersöka i sin undervisning, och hur kan dessa val förstås?
Denna artikel syftar till att fördjupa förståelsen för lärares professionalitet och samhällsuppdrag genom att undersöka vilka undervisningsrelaterade problem lärare väljer att adressera och varför. Studien gjordes inom ett av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram.
Forskning och utveckling kategorier
Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
STREAM-didaktik i förskola med litteracitet(er) i fokus – mellan att öppna för det okända och söka efter det kända
The study in this paper aims to contribute knowledge about what characterizes STREAM didaktik in preschool based on a theory-informed teaching arrangement in an ULF network (pdf).
Forskning och utveckling kategorier
Risk eller frisk? Tvärprofessionell samverkan för att förebygga att barn i förskola och skola hamnar i svårigheter
This article contributes knowledge regarding professionals’ expectations and conceptions of what initiatives in pedagogical practice, multiprofessional cooperation for supporting children “at risk”, can generate or has generated. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Professional learning based on collegial conversations is an issue worldwide. However, there is a need for deeper knowledge about what happens in such conversations. Based on practice theories and theories of knowledge building environments, this article explores collegial conversations among teachers and school leaders.
Forskning och utveckling kategorier
In search of artificial intelligence (AI) literacy in teacher education: A scoping review
Artificial intelligence literacy has recently emerged on the educational agenda raising expectations on teachers’ and teacher educators’ professional knowledge. This scoping review examines how the scientific literature conceptualises AI literacy in relation to teachers’ different forms of professional knowledge relevant for Teacher Education, TE.
Forskning och utveckling kategorier
Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola – En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Responsiveness to culture through literature
This position paper argues that creative writing can be a fruitful tool for cultural responsiveness in secondary education and calls for creative writing to be viewed as a more natural part of language teachers’ culturally responsive pedagogical repertoire. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Is mother tongue instruction culturally empowering?
The aim of this position paper is to explore what culturally empowering education is and how it relates to mother tongue instruction (MTI) in Sweden.
Forskning och utveckling kategorier
Addressing cultural diversity in literature education through culturally relevant pedagogy (CRP)
With large-scale migration, nations, communities, and schools find themselves urgently needing to address issues of diversity. (pdf)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merDigitala kurser
Läs merHögläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti!
Läs mer och ta del av materialet här!