Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning: Fallet Lärande Besök utifrån aktör-nätverksteori
Kollegial granskning eller lärande besök har etablerat sig som ett attraktivt och angeläget komplement till rådande och kommunala kvalitetsutvecklingssystem. Lärande besök för utvecklingsledare och skolchefer ger en transparent direktlänk till barns och elevers lärande, visar Monica Nyvaller i sin avhandling.
Monica Nyvaller
Professor Rolf Lander, Göteborgs universitet, Lektor Karin Lumsden Wass, Göteborgs universitet
Professor emeritus Mats Ekholm , Karlstads universitet
Göteborgs universitet
2015-09-25
Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning: Fallet Lärande Besök utifrån aktör-nätverksteori
Pedagogical development through collegial review: A case through an approach of actor – network theory
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning: Fallet Lärande Besök utifrån aktör-nätverksteori
I avhandlingen har jag följt spåren av ett program för kollegial granskning inom utbildningsområdet och hur denna idé har formats i tre västsvenska kommuner och gett upphov till först projektet alp och sedan till det etablerade programmet Lärande besök. I centrum för analysen står frågor som (i) Hur formas processerna, som får ett program att överleva i den dagliga konkurrensen med andra program och initiativ? (ii) Hur lyckas det knyta människor till sig och vinna deras lojalitet? Lärande besök har hela tiden haft ambitionen att bidra till lokal pedagogisk utveckling och därigenom forma undervisningen och relationerna i förskola, skola och gymnasium. Programmet har även knutit till sig fritidspedagoger och bör därför vara intressant även för fritidshemmen. Studiens analyser har exempelvis visat: • att Lärande besök har etablerat sig som ett attraktivt och angeläget komplement till ett rådande och dominerande kvalitetsutvecklingssystem; • att Lärande besök för utvecklingsledare och skolchefer ger en transparent direktlänk till barns och elevers lärande, via insynen i lärares undervisning och skolledares ansvar; • att programmets samspel inom professionen visat på en kollektiv förmåga att granska och bedöma det egna yrkesutövandet. Angreppssättet via aktör-nätverksteori har skapat en bild av hur pedagogiska program genom en mångfald av översättningar formas i nät av förbindelser mellan olika aktörer. Studien har genom översättningsbegreppet strukit under att förändring alltid innebär att designer blir omdesigner. Snarare än en ordnad planerad och stegvis förändringsprocess framstår Lärande besöks framväxt och verksamhet som en komplex rörelse, som ändå visar på systematisk anpassning och plasticitet inför förändringsbetingelserna. Professionellt samspel har därmed hävdat sig som en viktig förändringsfaktor.
Pedagogical development through collegial review: A case through an approach of actor – network theory