”I svenska två vågar jag prata mer och så”. En didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk
Ämnesplanen för svenska på gymnasiet lägger större vikt vid personlighetsutvecklande, bildande och kreativt innehåll än svenska för andraspråk, som har ett mer formcentrerat och nyttobetonat innehåll. Det är en av Catarina Economous slutsatser då hon har granskat och jämfört de olika ämnesplanerna.
Catarina Economou
Professor Maj Asplund Carlsson, Göteborgs universitet
Professor Monica Axelsson, Stockholms universitet
Göteborgs universitet
2015-10-16
”I svenska två vågar jag prata mer och så”. En didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk
”In Swedish as a Second Language I dare to speak more”. A didactic study about the school subject Swedish as a Second Language.
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
”I svenska två vågar jag prata mer och så”. En didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk
Studiens syfte är att analysera och jämföra innehållet i ämnesplanerna (Gy 11) för svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet och diskutera vilka konsekvenser dessa skillnader kan medföra. Bakgrunden är de ämneskonceptioner som ämnet svenska som andraspråk har haft under sin unga historia och metoden som använts är en kvalitativ textanalys. Resultaten visar att ämnet svenska som andraspråk fortfarande kan ses som ett stödämne med färre kognitiva utmaningar och med ett fokus på form. Ämnet är underordnat ämnet svenska, där innehållet i större utsträckning fokuserar på ’personlig utveckling’ och demokratiaspekter.
”In Swedish as a Second Language I dare to speak more”. A didactic study about the school subject Swedish as a Second Language.