Avhandlingar
Avhandlingar
Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Characterizing Prospective Elementary Teachers’ Mathematical Knowledge for Teaching Fractions
Anne Tossavainens forskning handlar om matematikundervisningen på lärarutbildningen.
Om upptäckt och sortering till social barnavård: Longitudinella perspektiv på barn som far allvarligt illa
I Sverige har verksamheter som möter barn och deras föräldrar en skyldighet att anmäla misstankar om att ett barn far illa till socialtjänsten. Ändå kommer många barn som far allvarligt illa inte till myndighetens kännedom, visar Torbjörn Kalin i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Lärares lärande i gränslandet mellan skolans och vetenskapens praktiker – Aktionsforskning som socialt lärande
Peter Johannesson vill med sin avhandling bidra med fördjupad kunskap om hur lärare lär genom aktionsforskning i skolan.
Forskning och utveckling kategorier
Matematik i förskoleklass: En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart
Maria Walla har bland annat undersökt hur en likvärdig matematikundervisning i förskoleklassen kan utformas.
Forskning och utveckling kategorier
Bedömning i fokus för skolans pedagogiska uppdrag
Camilla Svens-Liavåg har forskat om hur elevers motivation, uthållighet och impulsivitet är kopplade till lärares bedömning i modersmål och litteratur, matematik och uppförande.
Forskning och utveckling kategorier
Relationers betydelse i lärarpraktik inom småbarnspedagogik: En kvalitativ studie ur tre perspektiv: lärarstuderandes, blivande fälthandledares och ledares
Hur synliggörs relationer mellan daghem i Finland och finska ärarutbildningen genom lärarstuderandes praktik? Det är en av frågorna som Anna Buss undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Creating a school culture promoting co-teaching. Experiences of school leaders, teachers and students
Samundervisning mellan speciallärare och klass- eller ämneslärare uppskattas av elever, oavsett oavsett om de har specialpedagogiska behov eller inte. Det visar Maria Rönn-Liljenfeldt i sin avhandling.
Beyond the plate: Food and health, aesthetics and meaning-making in Home and consumer studies
Gita Berg vill med sin forskning främja förståelsen för meningsskapande i relation till mat och hälsa i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Forskning och utveckling kategorier
Maintaining teaching: exploring te(a)ch-abilities with actor-network theory
Hur görs undervisningen med digital teknik i pandemins vardag? Det är en av frågorna som Sara Mörtsell undersökt i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
“Should i stay, or should i go” : teachers’ motivation to stay at their workplace
Jeffrey Casely-Hayford vill med sin avhandling öka kunskapen om relationen mellan lärares psykosociala arbetsmiljö och viljan att lämna yrket.
Forskning och utveckling kategorier
Mål, matematik och mening: om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram
Karoline Holmgren har forskat om yrkeselevers möte med gymnasieskolan med fokus på matematik, måluppfyllelse och identitetsskapande.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs merUndervisa i artificiell intelligens
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt. Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer och boka din plats här!