Avhandlingar
Avhandlingar
Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Filosofiämnets didaktik: En studie om det svenska gymnasieämnet filosofi och dess didaktik
Hur beskriver filosofilärare filosofiämnet på gymnasiet? Det är en av frågorna som Olle Uppenberg utforskar i sin avhandling.
Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet – En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet
Anna L. V. Lundberg belyser i sin avhandling bland annat hur proportionalitet behandlas av läromedelsförfattare, på nationella prov och av lärare och elever i matematikklassrummet.
Forskning och utveckling kategorier
Elevers perspektiv på skrivande i mellanstadiet – lärande, meningsfullhet och motvilja
Vilka funktioner beskriver mellanstadieelever att skrivande fyller för dem? Det är en av frågorna som Magnus Jansson utforskar i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Dissent and Harmonies: On Literature Education, Democracy and Agonism
Emma Nilsson Tysklindhar forskat om relationen mellan litteraturundervisning på gymnasiet och demokrati.
Forskning och utveckling kategorier
När blir flerspråkighet en resurs? En aktionsforskningsstudie om pedagogiskt transspråkande i ämnesundervisning.
Cristina Nordman har i sin avhandling undersökt villkoren för pedagogiskt transspråkande i ämnesundervisning i språkligt hetereogena klasser i åk 6 och 7.
Forskning och utveckling kategorier
The Role of Pedagogical Content Knowledge When Teaching Sustainable Development in Science Education
Annika Forsler har forskat naturkunskapslärares undervisning om hållbar utveckling på gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier
Lärarnas och elevernas lärande om funktionstänkande: En utbildningsvetenskaplig designstudie i en algebraisk undervisningspraktik
Helén Sterner har forskat om algebraundervisning i skolans tidiga år.
Forskning och utveckling kategorier
Fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan: Beröringens funktioner och villkor i mötet mellan manliga förskollärare och barn
Ricardo Gonçalves de Sousa vill med sin avhandling bidra med kunskap om fysiska beröring som pedagogisk handling i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan.
Forskning och utveckling kategorier
Physical Activity, Fitness, Screen Time, and Healthy Brain Functions in Adolescents
Den fysiska konditionen spelar roll för både kognition och betyg i matte och svenska. Det visar Karin Kjellenberg i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Peer Aggression and Sexual Harassment among Adolescents in Turkey and Finland; Perceived Ethnic Discrimination and School Connectedness in Relation to Immigrant Status
Isla Varpula har bland annat forskat om etnisk diskriminering bland finska högstadieelever från tre olika familjebakgrunder.
Forskning och utveckling kategorier
Swedish-(Par)Desi : Belonging Narratives of Second-Generation Pakistani Muslims in Sweden
Uzma Kazi beskriver i sin avhandling hur andragenerationens pakistanska muslimer i Sverige förhandlar sina identiteter och sitt handlingsutrymme.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.