Hoppa till sidinnehåll
Artificiell intelligens

BEYOND F(AI)TH: The introduction and materialisation of artificial intelligence in schools

Publicerad:7 januari

Katarina Sperling har undersökt hur artificiell intelligens (AI) introduceras i skolmiljöer, hur AI görs ‒ materialiseras ‒ och de konsekvenser som följer. 

 

Författare

Katarina Sperling

Handledare

Associate Professor Linnéa Stenliden, Linköpings universitet Associate Professor Jörgen Nissen, Linköpings universitet Professor Fredrik Heintz, Linköpings universitet

Opponent

Professor Barbara Wasson, University of Bergen, Norge

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2025-01-31

Abstrakt

Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom utbildning har pågått i minst ett halvt sekel. Det är först under det senaste decenniet som kommersiella AI-baserade teknologier har introducerats i klassrum, med löften om att förbättra och förändra lärares arbete. Denna avhandling syftar till att generera en ökad förståelse om hur AI-baserade utbildningsteknologier påverkar läraryrket. Här studeras hur AI introduceras i skolmiljöer, hur AI görs ‒ materialiseras ‒ och de konsekvenser som följer. Aktör-Nätverksteori (ANT) används som en metodologisk utgångspunkt och som ett analytiskt raster för att undersöka vad som uppstår i interaktionerna mellan människor och tre olika AI-teknologier och där tekniken får en aktiv roll.

Avhandlingen inkluderar fem artiklar. Artikel I är en litteraturöversikt om lärares professionella kunskap relaterad till AI. Artikel II-V bygger på tre fältarbeten i svenska grund- och gymnasieskolor genomförda mellan 2020 och 2023.

AI introduceras och materialiseras som en framväxande, men implicit definierad form av kunskap som lärare förväntas förvärva och integrera i sin praktik och som olika typer av datadrivna teknologier. Dessa teknologier är i ständig förändring och genomsyras av idéer om att automatisera och förstärka lärarens arbete. Resultaten visar hur lärare anpassade sig till teknologin och kompenserade för dess tillkortakommanden på olika sätt, även i de fall då den underminerade lärares professionella kunnande. Samtidigt som studierna pekar på att teknologierna ännu inte lever upp till löftena, är AI:s roll i relation till läraryrket långt ifrån är bestämd. I det avseendet kan lärarnas etiska omdöme (phronesis) spela en viktig roll i framtida utveckling av AI i framtiden, en utveckling som går bortom AI-tron – f(ai)th.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev