“Det gör lite ont att få syn på sina brister”
När VFU-ledarna hörde inspelningarna från sina seminarier med förskollärarstudenterna insåg de att de själva tog för mycket plats och inte gav tillräckligt med utrymme för studenternas frågor.
”Att få syn på det vi inte ser.” Rubriken på ULF-projektet syftar på att det behövs samarbete för att utveckla samtal om filmad undervisning i förskolan. Men också på att ledarna för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) har nytta av att höra sig själva leda samtal.
– En tvåstegsraket, konstaterar Carolina Josephsson, länge verksam som förskollärare men numera utvecklingspedagog och VFU-ledare i Halmstads kommun.
Målet har varit att stärka likvärdigheten i de seminarier med förskollärarstudenter som genomförs på deras övningsskolor. Tre forskare och åtta förskollärare har arbetat tillsammans. Första steget stod studenterna för.
– De har filmat sig själva med barnen. Dels i den spontana undervisningen där de fångar ett tillfälle i stunden, dels i den planerade undervisningen i ett specifikt ämne, säger Carolina Josephsson.
När studenterna sedan samlats för att dra lärdom av filmerna har de tillsammans med VFU-ledarna reflekterat utifrån tre perspektiv: studenternas kunskaper inom det ämne de undervisar i, metoderna de har valt samt hur de agerar i relation till barnen.
I ULF-projektets andra steg har samtalsledarna utsatt sig själva för en liknande granskning, även om den begränsats till en ljudupptagning från seminariet. Analysen av ljudupptagningarna leddes av forskare.
– Vi såg att vi pratade mest och svarade på våra egna frågor i stället för att vänta in studenterna och deras svar. Vi behövde förändra vårt sätt att leda samtalen och låta studenterna ta mer plats, säger Carolina Josephsson.
Var det svårt att ändra sitt sätt att agera?
– Det gör lite ont att få syn på sig själv och sina brister, och det tog tid att ställa om. Man märker att man inte alls agerar på det sätt man tror.
Projektledaren Jaana Nehez är docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Halmstad, men också lektor på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg.
Tillsammans med de övriga forskarna som var knutna till ULF-projektet använde hon analyserna av VFU-ledarnas ljudupptagningar för att stärka dem i deras roll som samtalsledare.
– På knappt två år har vi utvecklat kvaliteten i de seminarier förskollärarna leder med studenterna. Modet att lyssna på oss själva har varit en röd tråd på alla nivåer, säger Jaana Nehez.
När projektet nu är avslutat har flera av förskollärarna börjat använda analysredskapet på den egna arbetsplatsen.
– Den kompetens att leda samtal som de utvecklat inom projektet kan de dra nytta av när de leder sina kollegors lärande, säger Jaana Nehez.
Tips/
- Försäkra dig om att analysredskapet klarar att synliggöra det du vill utveckla genom samtalet.
- Avsätt tid för att utveckla förståelsen för den bärande idén i analysredskapet.
- Våga prova olika tolkningar av det analysredskapet visar.
- Spela in samtal där ni använder redskapet för att med hjälp av inspelningarna kunna granska hur ni använder det.
Källa: Jaana Nehez
Artikeln är tidigare publicerad i temat om praktiknära skolforskning i Skolporten nr 6/2024!
Tema: Sedan starten har flera hundra forskningsprojekt genomförts genom försöksverksamheten ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
Intervju: Möt hjärnforskaren Sissela Nutley som vill hjälpa elever att förstå sig själva.
Reportage: På Brinellgymnasiet i Nässjö är skolbibliotekarierna en del av den pedagogiska verksamheten.
Ledarskap: Samverkan för bästa skola har stort fokus på brister i förskolan, menar Maria Olsson, docent vid Högskolan Dalarna.
Krönika: Inlästa böcker kan aldrig ersätta återkommande lästräning, skriver gymnasieläraren Karin Berg i en krönika.
Hallå där: Sveriges nya läsambassadör Agnes Török vill starta läsråd för unga utanför storstäderna.
Inblick: Idrottslärare kämpar med diffusa läroplaner och knappa resurser, visar ny forskning.