Hoppa till sidinnehåll

Claiming Space: Discourses on Gender, Popular Music, and Social Change

Publicerad:2011-02-17
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Cecilia Björck

Handledare

Stig-Magnus Thorsén, GU, Elizabeth Gould, University of Toronto, Claes Ericsson, GU Högskolan i Halmstad

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2011-02-25

Titel (se)

Att ta plats: diskurser om genus, populärmusik och social förändring

Titel (eng)

Claiming Space: Discourses on Gender, Popular Music, and Social Change

Institution

Högskolan för scen och musik

Att ta plats: diskurser om genus, populärmusik och social förändring

Denna sammanläggningsavhandling utforskar språkliga konstruktioner av genus, populärmusik och social förändring. Särskilt fokus ligger på användandet av spatiala (rumsliga) metaforer och uttryck som kretsar kring idén att tjejer behöver ta plats i populärmusikaliska praktiker.
Det empiriska materialet består av inspelade rundabordssamtal med personal och deltagare från fyra olika svenska musikprojekt, alla med syfte att öka antalet tjejer i utövandet av populärmusik. Dessa projekt inkluderar ett tidsbegränsat projekt inom en ungdomsorganisation, ett nätverk på gräsrotsnivå för unga musiker, en folkhögskolekurs samt ett rockmusikläger för tjejer.
Diskussionerna analyserades med hjälp av en Foucaultinspirerad metod för diskursanalys i sex steg för att identifiera konstruktioner, diskurser, handlingsorientering, positioneringar, praktik och subjektivitet. Resultaten presenteras under fyra teman – ljud, kropp, territorium och rum – och diskuteras framför allt i relation till teorier om performativitet (Judith Butler), kvinnlig rumslighet (Iris Marion Young) och blick/gaze (Michel Foucault m fl).
Begreppet att ta plats befinns vara involverat i två olika dialektiker. Den ena dialektiken utgörs av en kontinuerlig kamp mellan att vara ett agerande subjekt och att vara objekt för en normerande blick. Den andra dialektiken utgörs av två versioner av platstagande: en utåtriktad, som strävar efter att synas och höras, och en inåtriktad, som strävar efter fokus på det musikaliska hantverket.

Claiming Space: Discourses on Gender, Popular Music, and Social Change

This compilation (portfolio) thesis explores how language is used in the context of gender-equity music initiatives to construct ideas about gender, popular music, and social change. More specifically, it examines the use of spatial metaphors and concepts revolving round the idea that girls and women need to claim space to participate in popular music practices. The empirical material consists of recorded round-table discussions with staff and participants from four different initiatives inSweden, all with the explicit aim to increase the number of girls and women involved in popular music production and performance. They include a time-limited project by a youth organization, a grass-roots network for young musicians, an adult education course, and a pop/rock music camp for girls. A Foucault-inspired discourse analysis method in six stages was used to examine the data in terms of discursive constructions, discourses, action orientation, positionings, practice, and subjectivity. The results are organized in four themes Sound, Body, Territory, and Room and are discussed in relation to the concepts of performativity (Judith Butler), feminine body spatiality (Iris Marion Young), and gaze (Michel Foucault and others). The idea of claiming space is found to be involved in two dialectics. The first dialectic is formed by space-claiming understood as on the one hand extrovert self-promotion to be seen and heard, and on the other hand, as introvert focus on the musical craft. A second dialectic is formed by an ongoing struggle between empowerment and objectification, i.e., between being an acting subject and being the object of a disciplining gaze.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev