Hoppa till sidinnehåll

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

Publicerad: 2011-02-16
Uppdaterad: 2012-03-27
Författare

Jana Rambusch

Handledare

Professor Tom Ziemke, Dr. Tarja Susi, Dr. Ulf Wilhelmsson

Opponent

Professor T.L. Taylor

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2011-01-28

Titel (eng)

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

Institution

Institutionen för datavetenskap

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

This thesis addresses computer gameplay activities in terms of the physical handling of a game, players meaning-making activities, and how these two processes are closely interrelated. It is examined in greater detail which role the body plays in gameplay, but also how gameplay is shaped by sociocultural factors outside the game, including different kind of tools and players participation in community practices. An important step towards an understanding of these key factors and their interaction is the consideration of gameplay as situated activity where players who actively engage with games are situated in both the physical world and the virtual in-game world. To analyse exactly how players interact with both worlds, two case studies on two different games have been carried out, and three different levels of situatedness are identified and discussed in detail in this thesis, on the basis of existing theories within situated cognition research.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun