Komplexa processer i lärares lärande
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar forskaren Peter Johannesson.
I sitt tidigare arbete som lärare på en gymnasieskola tyckte Peter Johannesson själv att det var stimulerande att delta i olika former av kompetensutveckling. Men han har också varit med om att samarbetet med kollegor inte fungerar så bra. Därför ville han ta reda på vad det är som gör att det ibland fungerar bra och ibland mindre bra när lärare ska lära tillsammans. I sin avhandling har Peter Johannesson undersökt hur lärares lärande sker i vardagen på skolan när de gemensamt arbetar med att förbättra sin undervisning genom aktionsforskning. Han har bedrivit forskningen på sin egen skola och har haft en dubbel roll både som forskare och som processledare för lärarna. Att avhandlingen har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit ser han som en ära.
– Det var ju drivkraften och ambitionen med att ge sig in i doktorandarbetet – att få bidra till att göra skolan bättre för lärare och elever.
Lärarna i Peter Johannessons avhandling ville undersöka hur god studiero hänger ihop med god undervisning och elevernas lust att lära. De formulerade ett didaktiskt problem som de upplevde och som de ville förbättra, parallellt med att de studerade problemet med vetenskapliga metoder för att utvärdera förbättringsförsöket. Peter Johannesson menar att det är en viktig poäng med aktionsforskning.
– Lärarna får utgå från dilemman som de upplever i klassrummet. Det är inte någon annan som har bestämt vad som är viktigt att jobba med. Några faktorer är viktiga för att en lärandeprocess ska bidra till nya insikter, konstaterar han: det måste finnas en samverkan mellan det som sker i klassrummet (där läraren ofta är ensam med sina elever), den sociala kontexten där man träffar kollegor, samt den vetenskapliga metoden. Även om det finns tidigare forskning som beskriver vad som kännetecknar lärandegemenskaper på framgångsrika skolor, menar Peter Johannesson att det inte är lika väl beskrivet hur lärandeprocesserna utvecklas. Därför tycker han att det var intressant att få syn på hur komplexa de processerna är.
För att få till ett bra samarbete mellan akademi och skola är det också viktigt att vara nyfikna på varandras kompetenser, menar han. Det innebär att man måste våga blotta sin osäkerhet, vara öppen för det man inte vet och utforska det tillsammans.
– Min avhandling ger också exempel på hur elever kan bli delaktiga i undervisningsutveckling. Även i det arbetet behöver lärare vara öppna med sina utmaningar och släppa in eleverna i förbättringsarbetet för att få deras perspektiv.
LÄRARPANELENS MOTIVERING:
”Kollegialt lärande är ständigt på tapeten, och resultaten i denna studie drog därför till sig Lärarpanelens intresse. För att lära i grupp krävs öppenhet och mod att visa osäkerhet. Peter Johannesson aktionsforskade på sin egen skola och fann att när lärare själva fick bestämma kompetensutvecklingens innehåll stod god undervisning, studiero och elevengagemang i fokus.”
Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna.En av dem utses till favorit.Mer om Lärarpanelens favorit och om Lärarpanelen hittar du här!
Forskare: Peter Johannesson.
Avhandling: Lärares lärande i gränslandet mellan skolans och vetenskapens praktiker. Aktionsforskning som socialt lärande.
Disputerade: 14 juni 2024 vid Göteborgs universitet.
Bakgrund: Har arbetat som gymnasielärare i 15 år. Genomförde doktorandstudierna som samverkansdoktorand på halvfart parallellt med arbete på skolan. Arbetar i dag som lärare men är tjänstledig en dag i veckan för att hålla liv i forskningen och skriva.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 6/2024!
Tema: Sedan starten har flera hundra forskningsprojekt genomförts genom försöksverksamheten ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
Intervju: Möt hjärnforskaren Sissela Nutley som vill hjälpa elever att förstå sig själva.
Reportage: På Brinellgymnasiet i Nässjö är skolbibliotekarierna en del av den pedagogiska verksamheten.
Ledarskap: Samverkan för bästa skola har stort fokus på brister i förskolan, menar Maria Olsson, docent vid Högskolan Dalarna.
Krönika: Inlästa böcker kan aldrig ersätta återkommande lästräning, skriver gymnasieläraren Karin Berg i en krönika.
Hallå där: Sveriges nya läsambassadör Agnes Török vill starta läsråd för unga utanför storstäderna.
Inblick: Idrottslärare kämpar med diffusa läroplaner och knappa resurser, visar ny forskning.