Hoppa till sidinnehåll

Om praktiskt arbete med olika lärstilar

Publicerad:2008-08-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 8 2008: Lärstilar. Om praktiskt arbete med olika lärstilar

Syftet med den här artikeln är att visa hur lärstilsarbete kan vara ett komplement till lärarens arbete med att individanpassa sin undervisning. Ett antal arbetsområden har bearbetats tillsammans med eleverna, på ett lärstilsanpassat sätt. Under arbetets gång har så kallade deltagande observationer genomförts.

Arbetet har visat hur undervisning kan individanpassas genom att utgå från olika lärstilar. Eleverna har blivit medvetna om att det finns olika sätt att lära sig nya saker och de har börjat reflektera över sitt eget sätt att lära. Av min uppföljning kan jag se att motivationen och glädjen hos eleverna ökade när vi arbetade lärstilsanpassat.

Maria Carlsson är utbildad 1-7-lärare och arbetar idag som klasslärare på Solsidans skola.

E-post: maria.carlsson@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev