Hoppa till sidinnehåll

Lärande för hållbar utveckling

Publicerad:2008-07-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 7 2008: Ekologiska, sociala och ekonomiska studier av torskfisket i Östersjön. Ett konkret exempel för gymnasieskolan på ett lärande för hållbar utveckling.

Gymnasieskolan har svårt att finna former och uppgifter som integrerar ekologiska, sociala och ekonomiska studier och konkretiserar lärandet för hållbar utveckling. Det saknas tips om metodik och praktiska exempel. På Nacka gymnasium använder vi multidisciplinära studier av torskfisket i Östersjön som modell för att ge innehåll, sammanhang och helhetssyn i en viktig framtidsfråga och i denna uppsats beskriver vi hur lärandet för ett hållbart fiske kan utformas. Vi ger också förslag på hur undervisningen i övrigt kan genomföras, i internationell miljö och med aktiv elevsamverkan, så att fler av de kriterier som kännetecknar ett bra lärande för hållbar utveckling uppfylls.

Rolf Eriksson är biologilärare på Nacka gymnasium och aktiv i Baltic Sea Project. Han har bland annat intresserat sig för lärandet för hållbar utveckling och arbetat med denna fråga i regionala miljöer på olika ställen på vår jord.

E-post: rolf.c.eriksson@nacka .se

Susanne Mellvig är biologi, kemi, naturkunskapslärare och arbetslagsledare på Nacka gymnasium. Hon är även kommunal handledare i Nacka och River-koordinator i BSP (Baltic Sea Project).

E-post: susanne.mellvig@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev